Toverland heeft in het verleden concreet aangegeven dat ze het gingen thematiseren en hadden een datum doorgegeven toen ook. Ze hebben een poging tot thematisatie gedaan, maar hebben het daarna terug verwijderd omdat ze er zelf niet tevreden van waren (en het oprecht ook niet het niveau is dat we van Toverland verwachten).
Maar de belofte is gemaakt, een originele datum ook, maar na de verwijdering is het hierrond stil gebleven.
JaylonToverlandgek Taronco Bij Fenix is het begin moeilijk te thematiseren omdat de trein er langs rijdt en ze zoveel ruimte van de baan moeten afhouden voor werknemers / ontruiming voor veiligheid. Bij Morgana zie je ook dat er gordijnen hangen langs de zijkanten omdat daar de transfer track zit.
Ik vrees dat dit niet de realiteit is: er moet inderdaad een vrije-ruimte profiel zijn, en ruimte voor evacuatie, maar de hal is meer dan ruim genoeg om thematisatie in door te voeren. In het ergste geval kunnen ze een dun laagje plaaster aanbrengen aan de muren en daar figuren in kerven. Niets houdt hun tegen om bijvoorbeeld een mural te maken daar waar het verhaal verder uitgetekend wordt. De zwarte gordijnen kunnen perfect vervangen worden door een print.
Ze zouden zelfs zoals in het Land van Toos gewoon een bedrukte doek kunnen ophangen. Alles is beter dan niets.
Ik vergelijk in principe niet graag met de Efteling, maar de switch-track van de Baron is volledig weggewerkt en daar sta je gewoon op stil tijdens de rit, en de meeste bezoekers zullen dat zelfs helemaal niet doorhebben.
Mocht de Efteling die ruimte niet gethematiseerd hebben, dan zou daar ook steen en been over geklaagd worden. Toverland kan gewoon veel meer met die ruimte en ze hebben zelf al aangegeven dat in hun ogen Fenix nog niet af is. Ik vind het dan ook heel teleurstellend dat daar nog geen enkele stap naar gezet is om dat aan te pakken.
Op hun plattegrond staat er overigens (ook op het plaatje dat je deelt) thematisatie aan de hal die gewoon niet aanwezig is. De enige decoratie die er in realiteit is, zijn 3 houten balken. Dat is letterlijk alles.
Ik merk dat een vuur en passie in jou brandt als fan van Toverland, en dat vind ik absoluut geweldig om te zien. Maar probeer niet blind te zijn voor de verbeterpunten die er zeker nog zijn. Toverland heeft een enorm groeipotentiëel in daarin, om ook de laatste 10-20% van een project goed af te werken, want dat is tot op heden waar ze nog moeite mee hebben (en dat is niet abnormaal).
Ik probeer ook zelf geen pure kritiek te geven, maar altijd te denken in "wat kan beter" en iets goed te onderbouwen. Als Toverland die stappen kan zetten, dan denk ik dat ze nog serieus verder kunnen groeien.