Dutch23 Dit is inderdaad precies wat ik bedoel.
In het verleden bezocht ik een pretpark met een groep collega’s en daarbij was een verrassend groot aantal personen dat niet in achtbanen of andere thrill-attracties wilde. Dat heeft mijn kijk op de attractiemix van een park wel veranderd.
Als ik nu met die groep naar Toverland zou gaan, zouden die personen Merlin’s Quest, Djengu River en misschien de nieuwe parachute-toren kunnen doen. De rest is simpelweg òf te veel thrill (of komt zo over, zoals Pixarus) òf echt te kinderachtig (met een groep zonder kinderen heb je in de hallen of bij de kinderspeelplaatsen eigenlijk niets te zoeken).
Dan kun je natuurlijk rondkijken in Port Laguna en de Magische Vallei, de watershow bezoeken of Waterdwarf Alley bekijken (wat een interessante uitbreiding lijkt te worden), maar een dag is dan verre van gevuld.
Nu kun je zeggen: “die mensen die haast nergens in durven zijn niet de doelgroep voor een attractiepark”. En misschien is dat wel zo. Maar die mensen zijn wél onderdeel van die familie of vriendengroep die een park bezoeken.
Daarom denk ik dat een park ook voor deze groep iets moet bieden. De grote Europese parken (Disney, Efteling, EP) doen dat. Van een park als Toverland verwacht ik dit ook, gezien de ambitie die ze uitspreken. Tot dusver blijft het familie-attractie aanbod echter beperkt. Ik snap dat ze niet zo makkelijk een darkride kunnen plaatsen. Maar in dit project hadden andere keuzen gemaakt kunnen worden. Een uitkijktoren, een groter dwaalgebied, een minder specifiek op kinderen gerichte versie van het ritje door Merlijns tuin, etc.