In 2019 zijn we tijdens onze vakantie in Duitsland (op aanraden van @Marvin en @Yolande) naar Kärls in Elstal geweest. Ontzettend leuke dag gehad daar en het park heeft ons verbaasd qua theming!
Voor komend jaar stond Denemarken op de planning en tijdens het maken van een route kwam Kärls weer in beeld. Rövershagen ligt namelijk naast Rostock en vanaf daar gaat een ferry naar Denemarken! Top, meteen even kijken waar we gaan overnachten in de omgeving. Karls heeft in Rövershagen een aantal opties. Je kan in een huisje verblijven, maar die waren helaas al volgeboekt. Het ijshotel viel af vanwege de kou 🥶 dus bleef het hotel Alles paletti over! 1 Overnachting was geen optie op de datum die we wilden, dus werden het 2 overnachtingen in dit upcycling hotel.
Eindelijk was het dan vakantie en konden we vertrekken! Na een dag werken, gingen we in de avond op pad vanaf thuis. In de buurt van Bremen hadden we een hotel geboekt, zodat we op vrijdag niet al te laat zouden aankomen bij Karls. Rond een uur of 10 zijn we weer vertrokken vanuit ons hotel en we waren rond 1 uur ‘s middags bij Karls! Hoe je bij het hotel moet komen, staat niet super goed aangegeven. De receptie is bij de ingang van het park en het hotel ligt helemaal aan de andere kant van het park. Wij hadden onze auto al bij het hotel gezet en zijn toen lopend maar naar de ingang gegaan om in te checken. Alles verliep hartstikke soepel en we waren zo klaar! We zouden vrijdag en zaterdag het park in gaan en hadden voor zaterdag en zondag ontbijt bij geboekt. We kregen 2 toegangskaarten voor 3 personen en bandjes voor het ontbijt voor beide dagen. Heel duidelijk ook, op de ene stond samstag en op de andere sonntag 😁 de dagen die we in het park zouden doorbrengen, mochten we zelf weten. Je laat de toegangskaart bij 1 van de attracties scannen en dan krijg je een bandje voor die dag, waarmee je de attracties in kan. Verder kregen we nog de vraag of we de volgende dag schoonmaak wilden in onze kamer. Als we dit niet hoefden, kregen we een bon ter waarde van €5,- om uit te geven in de winkel ergens. Die keus was dus makkelijk! Doe de korting maar, we dekken ons bed zelf wel op hoor 😉
Eenmaal ingecheckt gingen we het park in. Onze kamer was nog niet klaar, maar we zouden gebeld worden als dit wel zo was. Prima, op naar de ingang! Uiteraard zit hier ook meteen de grote winkel met daarin een restaurant, ijswereld en de locaties waar ze snoepjes, chocolade, zeep, jam enz maken. Als eerste gingen we naar ijswereld en hier hebben we onze toegangskaart meteen omgeruild voor de bandjes. In Elstal zit ook een ijswereld en hoewel hier andere beelden staan, blijft het principe hetzelfde natuurlijk. Wel zit hier nog een ijsbar en het ijshotel! De ijsbar komen we later nog een keer voor terug, maar dochterlief wil natuurlijk meteen de glijbanen uitproberen 😊 Ijswereld is wel vrij fris, dus we blijven niet al te lang hangen!
Terug in de “winkel” gaan we een stukje naar links om wat attracties te doen die ze hier binnen hebben neergezet. Boven is nog een verdieping met de kaffeekannen-express en wat kleine kinderattracties. Ook is hier een speelgedeelte. De kaffeekannen-express is een powered coaster die niet heel bijzonder is. Het eind is nog wel enigszins verrassend! De theming is wel erg leuk! Uiteraard is hier de koffiekannen-collectie van Karls goed vertegenwoordigd en onderweg kom je nog wat leuke dingen tegen.
Inmiddels zijn we gebeld dat onze kamer klaar is! We gaan binnendoor door het park naar het hotel. Onder het klimpark door is een speciale doorgang voor gasten van het hotel. Hier zit een deur waar je met je pas van de kamer doorheen kan. Eenmaal in de kamer aangekomen, staan we versteld van de theming van onze kamer!! We zitten aan de achterkant op de begane grond. Geen uitzicht op het park zelf, maar wel een stuk gras voor de deur en een heerlijk uitzicht op groen en een maisveld erachter.
En dan de kamer! Werkelijk alles in de kamer is in stijl. Ik ga hier gewoon wat foto’s plaatsen, dan kunnen jullie het zelf zien. Zo ongeveer alles is hergebruikt en omgetoverd in iets anders. Stoeltjes als trap, tasjes als kussens op de bank, pallets om op te slapen, een wasmachinetrommel met je kamernummer, een raam van platte jampotten en de vloer in de badkamer is helemaal geweldig!
De bedden slapen heerlijk overigens! Boven sliep onze dochter aan de voorkant van onze kamer. Zo had ze een gezellig raam in haar bed 😊 rondom haar bed zat een gordijn waardoor ze echt haar eigen afgesloten bed had. Het was heerlijk weer, dus we hebben elke avond nog lekker buiten kunnen zitten in onze “container” 😂 Het hotel is echt top! Niet goedkoop, maar we vonden het leuk om eens geweest te zijn.
Nadat we ons hebben geïnstalleerd, zijn we terug gegaan naar het park. Man en dochter zijn in het klimpark gegaan, erg leuk!
Qua attracties is het park wel echt gericht op wat kleinere kinderen. Dochter is 10,5 inmiddels, het kon nog net. In Elstal staat de K2 achtbaan, die mist hier wel. Er staat nog een soort big Apple (maar dan met een aardbei), dus het is niet heel spectaculair. Wel staat er nog een sky fly! Deze is erg leuk en de meest spectaculaire attractie. Er zit een “voorshow” bij, waarin uitleg wordt gegeven over wat je moet doen. Het filmpje vonden wij best leuk om te zien, geen saaie instructie maar een vrolijke dame die het leuk doet! Vooral het over de kop gaan, waarbij ze luid “schwoops!!” Roept, vond dochter hilarisch 😁 ik hoef niet te vertellen dat schwoops ons de hele vakantie nog heeft achtervolgd in elke achtbaan die over de kop ging 😉
Inmiddels was het wel tijd geworden voor het avondeten en dit hebben we genuttigd bij het buffet-restaurant in de grote hal bij de winkel. Je betaald hier op gewicht. Je bord wordt gewogen en hoe meer je op schept, hoe duurder 😁 Prima eten, niet super goedkoop maar gewoon lekker. Eigenlijk alle eetgelegenheden zijn prima bij Karls vinden we.
Na het eten maken we nog een klein rondje en dan gaan we richting onze kamer, waar we heerlijk hebben geslapen.
De ochtend begint uiteraard met het ontbijt. Ook dit is in buffetvorm en echt meer dan goed! Erg uitgebreid met diverse soorten ei, yoghurt, broodjes en beleg. Uiteraard ook vers fruit, aardbeien!! En dochter was blij, want ze maakten er kindercappuccino’s 😂
Na het ontbijt gaan we uiteraard weer het park in en komen we bij het aquarium uit. Een bijzonder aquarium met allemaal kamers zoals in een normaal huis. Maar overal zijn dus aquaria met vissen in “verstopt”! Heel leuk om te zien.
We komen er wel achter dat het park voor 2 dagen eigenlijk net te klein is en het attractieaanbod voor ons en dochter niet meer uitdagend genoeg is. Nu hadden we ons hier wel al op voorbereid, want we kenden Elstal. Maar ik vond het hier wel jammer dat ze bijvoorbeeld de jet-ski niet hadden en de nautic-jet mis ik ook wel.
Gelukkig ontdekken we op de parkeerplaats de glijbanen-toren nog!! Deze zou je zo vergeten, omdat hij echt buiten het park staat eigenlijk. Je moet de parkeerplaats over, beetje bijzonder. Het is wel een eyecatcher als je aan komt rijden overigens!
We beginnen eerst maar even met een kleine glijbaan met 1 bocht, onderin. De stijle oranje vinden we er al best eng uit zien, maar ook die durven we nog wel 😁 dochter vind hem helemaal geweldig en blijft er vanaf gaan!
Maar dan komt het…durven we de rode glijbaan met al die bochten? Ik twijfel lang…ben vooral bang om om te vallen en mijn arm open te halen langs de zijkant ofzo. Een man gaat ons voor en komt er goed uit, dat is al iets! Van bovenaf overigens wel een mooi uitzicht 🥰
Ik spreek mezelf toe…”ik ben toch geen watje joh!”. Maar van bovenaf ziet hij er echt best angstaanjagend uit.
Aan de andere kant…hoe vaak ga ik hier nog komen? Hoe vaak ga ik nog zo’n glijbaan tegen komen? Ik app mijn broer @Maik nog, die een 😱 terug stuurt. Dat helpt ook niet, want als dit zelfs zijn reactie is!! Hij durft altijd alles 🤣 maar ik ga het toch gewoon doen! Ik kijk nog een keer naar beneden en leg dan mijn matje bovenaan in de glijbaan. De baan is vrij, roept mijn man vanaf beneden. Oké…afzetten en doen!!! En hij is bizar haha! Je blijft draaien 🙃 gelukkig zitten er wel raampjes in, zodat hij niet donker is. Ik vraag me wel af wanneer ik er nou eindelijk eens ben haha! En dan is er meer licht en een recht stuk…ik heb het gehaald! 💪🏻 Ik kom er helemaal dol uit en moet echt even bijkomen beneden, maar het was het waard! 😁 het viel uiteindelijk mee met hoe eng hij is, maar ik hoef niet nog eens. Dochter doet hem uiteindelijk toch ook, maar de oranje stijle blijft haar favoriet.
We gaan na een tijdje glijden weer terug richting het park en nemen een “ijsje” als lunch. Een hele hap, maar ontzettend lekker!!
En dan is het tijd om ook de ijsbar maar eens te testen. Dus op naar ijswereld en een warme poncho aan. Het is er zelfs druk! Ze hebben er glühwein en als ik me niet vergis wat shotjes. Voor kinderen hebben ze een warm drankje, maar dochter vind het niet echt lekker. Ons shotje komt zelfs in een glaasje van ijs! We moeten hem plat op onze hand zetten en dan slurpen, dit om er niet aan vast te plakken met onze handen 😁
We blijven niet heel lang hangen, want het is toch wel echt koud daar. Zeker in onze korte broek onder de poncho.
We doen in het park nog wat attracties en gaan dan naar de dierenshow die elke dag om half 5 wordt gegeven.
Er doen 2 paarden/pony’s mee, dus dochter is blij! Wij verbazen ons over een Duitser naast ons met een hakenkruis op zijn been getatoeëerd 😳 altijd gezellig!
Na de show lopen we nog wat rond en gaan we even wat inkopen doen in de winkel. We geven onze 5 euro korting uit aan een knuffel voor dochter en nemen zelf wat kleine dingen mee. Aangezien mijn ouders in Duitsland wonen, bestel ik nogal eens bij de webshop en we hebben niet veel plek in de auto over. Ik neem niet veel mee, al is het moeilijk! Ze hebben zoveel leuke en lekkere dingen in de winkel 😁
Als afsluiter gaan we eten bij het pannenkoekenrestaurant. En daarna zitten onze 2 dagen park er op. We hebben ons vermaakt, maar denk dat dit wel onze laatste keer Karls is geweest voorlopig. De attracties zijn echt gericht op wat jongere kinderen, al is in Elstal wat meer te doen voor oudere kinderen. De overige locaties zijn voor ons eigenlijk helemaal niet interessant meer, omdat hier nergens een achtbaan staat en de attracties die ze hebben echt voor kleine kinderen zijn. Als Oberhausen open gaat, gaan we daar wel nog een kijkje nemen uiteraard! Maar voor nu hebben we even voldoende Karls gehad, zo na 2 dagen. Het hotel is wel echt een aanrader en heel leuk om eens geslapen te hebben 🥰 verder is al het personeel overal even vriendelijk en behulpzaam.
Ik wil met deze TR vooral het hotel ook laten zien, want die komen we niet vaak tegen op dit forum. De parken zelf zijn wel al vaker besproken, maar het hotel niet volgens mij 😊
Bedankt voor het lezen in ieder geval!