Spiegelbeeld
Die foto is wel erg misleidend. Sowieso staan er vooral de groene gebieden (bos rechts van de ingang en sprookjesbos) op.. Daarnaast lijkt het groener dan het is door de hoek.. Kijk maar eens naar het begin van de parkeerplaats. Ziet er enorm groen uit op deze foto, maar in de praktijk is het dat niet.
Wel eens met wat Jules zegt: Heel technisch genomen mogen "we" (ik) niet zeuren over "groen".. want dat is er genoeg.. maar gras (bijvoorbeeld tussen wandelpad en vijver) is nu niet het soort "groen" waar "we/ik" over zeuren. Het gaat juist om het bos-gevoel van de Efteling. De grote bomen die alsmaar gekapt worden en dat er op veel plaatsen settings bij gekomen zijn die meer vergelijkbaar zijn met een stadspark in plaats van een bos.
Dat is nog steeds mooi, maar juist een voldoende hoeveelheid grote bomen zijn de bomen die het verschil maken. Maar juist ook die grote bomen hebben een enorme kruin en geven - als je van bovenaf kijkt - een misleidende zicht..
Om een idee te geven: Als je het juiste soort bomen plant, kun je (na verloop van tijd) de volledige Efteling Brink op luchtfoto's onzichtbaar maken onder de kruin van die bomen.. Maar zelfs als je dat in de praktijk zou doen dan zou je nog steeds geen bosrijk gevoel hebben wanneer je er daadwerkelijk loopt.
In een bos daarentegen blijven die kruinen van nature iets kleiner. En juist dat geeft de sfeer.
Uiteraard hoeft niet elke meter van de Efteling zo te zijn (het plein bij Droomvlucht en Villa Volta vind ik ook prachtig). Maar het spookslot was wel zo'n beetje de enige plek waar je dit nog merkbaar had.