erider
Voor de volledigheid mijn Resumé aan halloween Ervaringen:
The Horror Zone, Walibi Holland, Horror Nights (EP), Heide park, MPG, Fort Fun, DLRP, Port Aventura, X-Treme Scream Park, Tulley's Shocktober Fest, Tulleys The howl, Carneskys Gost Train, Chessington, Thorpe, Alton Towers, Dreamland, Universal Studio's Hollywood & Japan, Tokyo Disneyland, Disneysea, Fuji-Q, Sendaviva, PWM, Parque d'Attractiones, Bobbejaanland, Bellewaerde, Mundo Verde, Holiday Park, En dan nog vele kleinere lokale initiatieven (die doorgaans niet noemenswaardig zijn). Ik zal vast nog wel wat vergeten.
Busch Gardens ben ik dus niet met halloween geweest. De rest van wat je op noemt wel (alhoewel: Universal niet in Florida, maar wél in Hollywood en Japan). Om eerlijk te zijn: geen van allen vind ik nog een sterk Halloween event bieden. Ik snap ook niet hoe je boos kunt worden om je mening te verdedigen als je dat gewoonweg niet doet en je volstrekt aan alle argumenten voorbij gaat, terwijl je zelf niet echt aan geeft waarom je die mening hebt. (natuurlijk: Soms is het gewoon smaak en dan valt er weinig aan uit te leggen, maar dat lijkt me hier niet zo heel erg van toepassing).
On Topic:
Movie park had vroeger een best goed halloween event, maar de laatste jaren is er duidelijk meer ingezet op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Mooi dat ze zo veel spookuizen bieden, maar wat is de meerwaarde als ze allemaal een beetje hetzelfde zijn? (zelfde geldt overigens voor best veel parken). Wat dat betreft vind ik het heel goed dat men met het nieuwe spookhuis weer kiest om voor een kwalitatiever ervaring te gaan.
Juist Movie Park heeft al ervaring met hoe het snel door jagen van mensen niet werkt: Mensen die willen kijken naar een mooi opgezette scene (of gewoon een animatronic die 30seconden duurt), die vervolgens niet mogen blijven kijken en door gejaagd worden om de capaciteit te verhogen. Een effect dat in de laatste jaren steeds meer en meer voor kwam. Maar ook het schrik-effect van de beruchte clown-gallerij, waar het overgrote deel van de bezoekers aan passeert zonder dat ze het ooit merken is gewoon zonde. Dit soort dingen zorgen er simpelweg voor dat de ervaring voor bezoekers niet goed is (of in elk geval: niet zoals het zou moeten zijn). Dus mooi dat MPG er actie op neemt. Hoe je het ook went of keert: Dat doe je als park niet met polonaises.
Al blijf ik er bij dat het ook goedkoper had gekund. Zeker omdat ik absoluut niet verwacht dat de bestaande spookhuizen een upgrade hebben gehad die de prijs rechtvaardigt ten opzichte van de gratis versie vroeger.
Uiteraard het het kwantitatief toevoegen van spookhuizen een mogelijkheid om drukte te spreiden en zo minder gasten per spookhuis te ontvangen. In de praktijk blijkt dat helaas niet (meer) te werken. Wat dat betreft zou ik het ook niet erg vinden als het park wat minder, maar daarvoor wel betere spookhuizen neer zet.