Iets later dan gepland, maar we maken de serie zeker af!
DAG 4
Vandaag staat Serengeti Park op het programma, het grootste park op deze trip. Eigenlijk werd dit park ingepland voor de nieuwe achtbaan, maar helaas ligt die nog steeds in onderdelen naast het park.
Voordat we op safari gaan, rijden we eerst nog even langs een klein parkje in de buurt: Ritterrost Magic Park Verden. Hier blijkt een Zierer large te staan en als we toch in de buurt zijn, kunnen we die wel even meepakken. De entree is een kleine kasteelpoort ergens midden in het bos. We schrikken wel gelijk van de entreeprijs, meer dan 20 euro voor dit kleine parkje! Een deel van de groep twijfelt even, maar na wat navragen bij de kassa, blijkt er een ‘lunch’-tarief te zijn. Doormiddel van een kaartje wat afgestempeld wordt als je minimaal 5 euro hebt besteed in het park, mag je gratis een uurtje naar binnen. Als borg laat je een autosleutel achter bij de kassa, zodat ze zeker weten dat je daadwerkelijk maar een uur binnen bent. Prima systeem voor ons doel, namelijk alleen een achtbaan.
Eenmaal in het park hebben we ook snel door dat een uur meer dan genoeg is. Er staan vooral kleine attracties, waarvan sommigen er ook maar treurig bij staan. Op weg naar de achtbaan, grappen we nog dat we voor de gek gehouden zijn en dat de achtbaan pas om 12:00 uur opent, als ons uur al voorbij is. Bij de achtbaan aangekomen, staat de trein op een rare positie op de lifthill en zien we onze voorspelling waarheid worden. De technische dienst geeft uiteraard geen zekerheid hoelang het nog duurt, maar tijdens het wachten zien we dat ze een complete wielophanging gaan vervangen. In de tussentijd wacht het grootste gedeelte van de groep op het terras, maar met twee man bekijken we even het sprookjes gedeelte. Er is namelijk echt geen enkele andere attractie die interessant is voor ons, want de kleine log flume gaat daadwerkelijk pas om 12:00 uur open. Het sprookjes gedeelte bestaat uit een stuk of 10 sprookjes, best geinig verteld met bewegende onderdelen. Het nadeel is dat deze op één of andere manier pas een trigger krijgen om te starten, nadat iemand door de toegangspoort naar het sprookjesbos is gelopen. Daarna starten alle sprookjes waarschijnlijk op volgorde, plus daarbij nog de tijd gerekend dat iemand van sprookje naar sprookje moet lopen. De route door het bos is best wel lang is en we hebben geen zin om een uur lang hier rond te kijken, dus helaas zien we maar twee sprookjes echt bewegen. Ik had graag gezien dat hier een startknop aanwezig zou zijn bij elk sprookje zelf.
Eenmaal terug bij de achtbaan, is er ondertussen geregeld bij de kassa dat we in het park mogen blijven zo lang als we willen, zodat we rustig kunnen wachten op het openen van de achtbaan. Dan eindelijk, na een uurtje geduld te hebben gehad, is er een compleet setje wielen vervangen en kan de achtbaan weer open! De operator laat ons via de uitgang binnen, zet ons in de trein en regelt hiermee even een ERT voor onze groep. Tijdens de drie rondjes zwaaien we naar de beteuterde en verbaasde gezichtjes van de kinderen en ouders die nog even moeten wachten in het station. We voelden ons even VIPs! De operator heeft overigens netjes aan de wachtenden uitgelegd dat er een speciale situatie was waardoor wij even eerder mochten. Misschien heeft hij ons wel gewoon gebruikt als testdummy’s 😉.
Best wel leuk doolhof, met als verassing soms wel een groepje brandnetels naast het pad
Mijn eindconclusie over dit park is dat het eigenlijk echt veel te duur is naar mijn mening, zeker als ik het vergelijk met andere kleine Duitse parkjes welke ik eerder bezocht heb. Er zijn geen grote, interessante klimtoestellen, maar het park moet het vooral hebben van kleine mechanische attracties en standaard schommels. Het personeel was overigens erg vriendelijk en, buiten enkele lege plekken en oude attracties, lag het park er verder goed bij. Stel je bij dit park voor dat je een aantal attracties in een bos plaatst, zo ziet het park er namelijk ook precies uit.
Het tweede deel van de dag brengen we door in Serengeti Park. We waren hier liever al iets eerder geweest, maar door de achtbaanperikelen in Magic Park, komen we dus iets later aan. Ikzelf was ooit één keer eerder in Serengeti Park, maar toen op de drukste dag van het jaar! De safari was toen één grote tweebaansfile en het attractiegedeelte stervensdruk. Mijn enige wens voor vandaag is dat deze keer niet het geval is en al bij de ingang gaat deze wens in vervulling. We maken een rustig ritje over de safari welke er mooi bij ligt. Het enige wat ik nog steeds niet snap en waarvan ik hoopte dat het weg was, is het gedeelte waar je fruit mag kopen om de olifanten te voeren. De dieren staan de hele dag aan het hek te wachten op fruit en dat is niet hoe ik ze zou willen aantreffen in een dierentuin.
Echt een fantastische toevoeging aan de safari is de safari radio. Aan het begin van de route staat een FM-frequentie aangegeven, waarop sfeer verhogende Afrikaanse muziek gespeeld wordt. Zeker een aanrader om op te zetten als je op deze safari rijdt.
Na een uurtje rond te hebben gereden op de safari, is het tijd voor het attractiegedeelte. Het is gelukkig niet druk, dus we hebben tijd genoeg om alle attracties in het park te doen. Serengeti Park heeft enkele hele unieke ervaringen in de aanbieding. Zo kun je bijvoorbeeld mee varen op een hovercraft, een speedboat of een jetboat; en mee rijden in een monster truck of jeep over ruw terrein.
De eerste attractie die we doen is een jetboat. Dit bootje gaat snel en kan scherpe bochten maken, waarbij ze dus proberen een goede golf tegen/in de boot te krijgen, zodat je lekker nat wordt. Wij worden met acht volwassen mannen in de boot gezet, maar na één rondje varen wordt de boot weer naar het station gebracht. “Te zwaar!” luidt het onder wat gelach. De helft van de groep wordt uitgeladen en de rit begint opnieuw. Nu maakt het bootje inderdaad veel meer snelheid en krijgen we een verfrissende rit. De tweede helft krijgt eenzelfde voorkeursbehandeling en zo hebben we opeens het tweede privé-ritje van de dag te pakken.
Hierna volgen dan de twee achtbanen in het park. De één is een korte SBF Visa Spinning; en de andere is een kleine, compacte baan van Technical Park. Vol goede moed stappen we in deze tweede baan, maar helaas is één ritje meer dan voldoende. Op dit compacte baantje staat een treintje met wel vijf karretjes. Door het krappe bochtenwerk krijg je hier dus voortdurend klappen te verwerken. Ik denk dat dit baantje veel beter tot zijn recht zou komen met enkele bakjes, zoals een compacte Gerstlauer Bobsled, bijvoorbeeld die we eerder deden in Tatzmania.
Een herinnering aan de eerdere achtbaan op deze plek
Naast de jetboats, varen er ook nog speedboten op een ander meer. Hier is het advies ‘goed vasthouden en schrap zetten met je hele lichaam’. Eén tip, volg dit advies op. Deze boten maken echt scherpe bochten, welke mij de eerste keer lieten opveren van mijn stoel. Dan schrik je toch wel even en zorg je ervoor dat je de grip op de handvaten even wat versterkt!
Serengeti Park heeft verder ook nog een leuke collectie flatrides. De oude kermisattractie The Tower is hier neergestreken en heeft op de hoogste verdieping een Skyloop gekregen. De weg naar boven door de toren is een beetje vergane glorie en de Skyloop is een rare, niet perse prettige ervaring, maar het uitzicht vanaf de toren is wel leuk.
Naast The Tower staat op het moment ook een Chaos Pendle; een booster, alleen dan met twee draaiende armen. We vragen hier een heftige rit aan, welke we volgens mij ook krijgen. Door de twee draaiende armen, maak je de ene keer dat je rond gaat een grote ronde door het zweepeffect, maar is de volgende draai veel kleiner. Van te voren dacht ik dat de grote ronde het leukst zou zijn, maar juist de kleinere ronde die je maakt is veel heftiger. Zeer toffe attractie!
We pakken de Top Spin mee, waarvan we gehoord hebben dat deze binnenkort gaat verdwijnen. Helaas is de rit maar standaard, met veel op de kop hangen en niet vaak achter elkaar over de kop. Ook met vier personen in een log flume blijft een goed idee, vooral voor de persoon voorin, welke daarna zijn ondergoed kan uitwringen. Net nadat we nog wat laatste flatrides gedaan hebben, zien we de lucht betrekken. We besluiten weer naar de andere kant van het park te gaan en na een kort sprintje bereiken we net voordat het met bakken uit de lucht komt de souvenirwinkel. We schuilen hier even en als het gestopt is met regenen, is het ondertussen al na 18:00 uur en het park is tot 19:00 uur open vandaag. De enige attracties nog op de planning waren de hovercrafts en het rondje in de jeeps, maar we verwachten dat ze die na deze regenval dichthouden. We besluiten om toch even te gaan kijken en niets is minder waar. Net zo snel als dat de regen gekomen is, is het park weer volledig operationeel vlak na de bui. We stappen dus nog even in een hovercraft, welke eerst een rondje maakt door de zogenaamde jungle en daarna wat snelheid maakt op een meertje. Je krijgt hier als je wilt gehoorbescherming, want die propeller maakt best wel wat lawaai.
Hierna kijken we ook nog even of de jeeps nog rijden. De ingang is verplaatst naar de uitgang, want de hele wachtrij staat onder water, maar de jeeps rijden nog wel! Ze starten midden in een plas water, dus enkele van de groep zijn bang voor druppels modder en besluiten niet mee te gaan. Met zijn vijven stappen we in bij de wildere chauffeur van de twee. Er is namelijk een wip waar de buggy overheen rijdt aan het eind van het parcours en we zien dat één van de twee chauffeurs deze wip niet over rijdt. Navraag leert ons dat deze persoon nog nieuw is en dit nog niet aan durft. De chauffeur die we nu hebben durft alles en na enkele keren opjutten, geeft hij ons enkele rondes extra, waarbij hij tot het uiterste gaat, extra lang blijft staan onder een waterstraal en zelfs de buggy een keer uit de bocht laat vliegen. Gevaarlijk? Misschien een beetje, maar zeker een leuke ervaring!
Ondanks de regen en dat we hier net na de middag arriveerden hebben we alles kunnen doen wat we wilden. We hebben dit bezoek het kleine dierentuingedeelte met vooral veel apen overgeslagen, dus als je alles goed wilt bekijken, kun je je hier zeker een hele dag, en misschien zelfs wel twee dagen, vermaken. Tijdens mijn eerdere bezoek heb ik in een lodge geslapen met zicht op een dierenvlakte en er zijn nu zelfs verschillende accomodatietypes bij gekomen. Ook was er enkele jaren geleden een leuke avondshow voor de overnachtingsgasten. Al met al zie ik mijzelf hier zeker nog een keer terug komen!