theorder01 Daar komt bij dat ik mij afvraag hoe dit kan.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Het werk van een operator is erg repeterend. Uit onderzoek naar repeterend werk is gebleken dat er gevaren in zitten. Werknemers kunnen na verloop van tijd 'blind' worden en een stap in het proces overslaan, zonder dit goed door te hebben. Zeker in het geval van dit verhaal:
Ze besteden extra aandacht aan de man en wanneer ze klaar met hem zijn, vergeten ze dat er ook nog iemand naast hem zit. Zeker als zo'n situatie ontstaat die net even anders is, kan zo'n vergissing snel gemaakt zijn.
Ik ben zelf ook jaren operator geweest en heb ook wel eens meegemaakt dat ik wilde starten met een open beugel. De attractie in kwestie was wel daarop beveiligd, dus niets aan de hand, maar het laat wel zien dat ik iets vergeten was, terwijl ik juist iemand was die strict de routine volgde.
Ik denk ook dat bijna alle ongelukken die met werknemers gebeuren, te wijten zijn aan dit soort 'blindheid'. Als je aan een operator vraagt of hij binnen de draaicirkel van een attractie mag komen, zegt hij nee, maar toch wordt er zo nu en dan een werknemer gegrepen door een attractie. Vaak gebeurd dat wanneer er iets buiten de routine gebeurd. Een vraag van buitenaf en dan even vergeten dat de attractie aan staat.