Het prille begin
Als pretparkliefhebber, dat al op jonge leeftijd tijdens vele bezoeken aan de Efteling begon, ben ik ooit deel gaan uitmaken van een groep mensen die zich verzameld hebben op een internet forum. Dat forum heet toepasselijk Themepark en is een virtuele ontmoetingsplek voor gelijkgestemden. Door allerlei omstandigheden ben ik niet dagelijks meer op Themepark, dat gaat zo met hobbies en interesses, ze faden wat uit.
Wat Themepark zo bijzonder maakt, zijn de leden van het forum, de Themeparkers. Omdat je natuurlijk veel kunt kletsen over een pretpark, maar het pas leuk is om echt de sfeer te proeven, zijn er regelmatig bijeenkomsten, de meetings. Na me jaren geleden te hebben ingeschreven, zou ik samen met zoon Thomas naar onze eerste meeting gaan. Mijn verwachting was dat ik in een groep jongeren terecht zou komen. Ikzelf was toen 45+ Tot mijn verbazing was de gemiddelde leeftijd tijdens die meeting zo'n 25 á 30 jaar.
Vrijwel direct werd je opgenomen en ontstonden de eerste contacten. Die werden na wat meer meetings te hebben bezocht steeds intensiever en talrijker. Niet dat je elkaar dagelijks zag, maar via internet waren de gesprekken nét even anders dan daarvoor.
De andere kant was niet meer anoniem, je kende de persoon achter het andere toetsenbord.
Inmiddels heeft mijn zoon andere interesses en is zijn rol overgenomen door zijn zus, die nu alweer uitkijkt naar het begin van het pretparken seizoen, het zonnetje schijnt immers weer!
Het rare van Themeparkers is dat ze vrijwel allemaal vertrouwen schenken én krijgen. Sharon, die een ernstige ontwikkelingsachterstand heeft, ze is lichamelijk 18 maar in haar bolletje zo'n 5 á 6 jaar, is gek op háár Tiemparkers.. zoals ze dat noemt. En dat is wederzijds.
Aan het begin van een meeting pak ik een pen en schrijf met grote cijfers m'n 06 nummer op haar arm. Waarom?
Omdat dat vaak het enige moment van een meeting is dat ik haar zie. Ze heeft voor de gewoonte om aan het begin van een meeting een Themeparker uit te kiezen en daar loopt ze dan ook de hele dag mee door zo'n park. Vaak tot ergernis van mij, haar vader. Maar ach, het is háár dag.
Haar allereerste keer in een achtbaan, wat voor haar een overwinning was, gebeurde niet in het bijzijn van papa, nee Fred van Barneveld kreeg die eer. Beide genoten volop van haar enthousiasme.
De groep kennissen werd groter, de gesprekken intenser. Na Themepark, wat alleen een forum was en geen club, volgde een lidmaatschap van de European Coaster Club. Het pretparkwereldje is klein dus veel bekenden passeerden weer de revue. Wat een heerlijke tijd.
En nu... nu staan er nog twee clubmeetings op het programma, 13 augustus naar Moviepark en 15 oktober Efteling.
Heb zojuist met pijn in het hart het lidmaatschap van de ECC opgezegd. Verre buitenlandse meetings heb ik nooit mogen meemaken. Maar het rijtje bezochte parken en de daarbij gecreëerde herinneringen zijn lang genoeg.
Uiteraard zal ik hier en daar nog wel een pretpark bezoeken met Sharon. En vast wel bekenden tegenkomen. Is dat niet het geval en hebben we elkaar al die jaren ontmoet, dank! Dank voor de mooie momenten, ik koester ze allemaal.
Maar het echte drukke pretparktijdperk sluit ik hiermee af.
'Gucky'