R013 een demping van het spoor?
Demping? Wat raildempers op de spoorstaven om het geluid te dempen? 😜
Maar ik verwacht om heel veel redenen gewoon een overweg. De discussie is al eens eerder gevoerd op het forum; maar het hotel heeft redelijk wat afstand tot het spoor waardoor de zichtlijnen voor de machinist niet in gevaar lijken te zijn. Daarnaast wil je het spoor niet teveel laten stijgen of dalen. Bij het normale spoor is een helling van 2-2,5 % normaal met enkele uitzonderingen in Nederland van 4%. Met dat laatste heeft een goederentrein zoveel moeite dat de seinen zo ingesteld worden dat een goederentrein geen rood heeft aan het begin van de helling want dan komt ie de helling niet op.
De treinen van de Efteling zullen niet veel helling aan kunnen, dus is er simpelweg geen ruimte om het spoor heel veel omhoog of omlaag te laten gaan. Dus zal het pad ook omhoog of omlaag moeten en dat lijkt óók qua ruimte niet aanwezig.
Daarnaast is een onderdoorgang niet 1-2-3 gebouwd, je kan een tunnel dan wel in een weekend inschuiven of -rijden, maar de voorbereiding is maanden werk en de ruimte die die bouw inneemt is er niet. En we hadden al voorbereiding gezien.
Kortom. Gewoon een overweg zoals die er nu ligt en waar het al jaren ‘goed gaat’.
Al blijft het om eerlijk te zijn best een spannende situatie en had ik persoonlijk liever een ongelijkvloerse situatie gezien.
Dat het al jaren goed gaat wil niet zeggen dat het ooit gruwelijk mis kan gaan. En het hotel verbeterd de overzichtelijkheid van de situatie niet.