Herbergier Dat wij daar onze hobby van maken en een soms ietwat kritische mening over hebben daar is de Efteling rond 2000-2001 zo'n beetje mee gestopt omdat ze het (zoals het achter de schermen werd gezegd) toch nooit goed doen en fans klagen over schroefjes die niet recht zitten. Nou zijn ze naar mijn mening sindsdien nooit helemaal op 1 lijn met de fans geweest en heb ik altijd het idee dat ze die liever kwijt dan rijk zijn (al lijkt het alsof een geselecteerd groepje tegenwoordig wel als tussenspil mag functioneren), maar dat is slechts mijn gevoel.
Ik kan me hier toch niet zo goed in vinden; ik vind dat de Efteling, zeker in vergelijking met andere parken, best veel doet voor hun liefhebbers, bijvoorbeeld qua communicatie. En natuurlijk is het lastig inschatten of ze besluiten nemen op basis van meningen van liefhebbers, maar om nu te zeggen dat ze dat helemaal niet doen…
Een klein maar recent voorbeeld: ik denk dat de steen onder de hand van de zeemeermin echt niet gedaan is omdat dit beter is voor de constructie of omdat uit algemeen gastenonderzoek kwam dat dit van invloed was op de beleving. Die actie lijkt me echt een voorbeeld van het oppoetsen van de parel naar een langgekoesterde wens van veel liefhebbers.
Dat je het niet voor iedereen goed kan doen; dat is inderdaad zo en de Efteling zal dat zeker beseffen (en regelmatig merken). Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze hier niks mee doen. Ook vind ik dat dit nú juist veel meer is dan in de jaren negentig en begin jaren 2000.