Tonnie Het is 1 BV, dan moet je echt stoppen met zo in potjes te denken hoor
Geloof me, dat maakt geen zak uit. Bij ons op het werk is het ook één B.V., maar toch hebben alle afdelingen en alle projecten een eigen budget. Sterker nog, projecten knippen we meestal op in deelprojecten met een budget. En soms willen ze die deelprojecten nog in werkpakketten opknippen, ook allemaal met eigen budgetten. En dat "hoofdproject" is dan al "maar" 10-20 miljoen waard, dus stel je eens voor hoeveel van dit soort boekhoudkundige budgetjes de Efteling in een project van 60-70 miljoen kan proppen.
Michael Ik suggereerde laatst deze oplossing al in een app groepje met wat vrienden
Ik hoop zelf toch dat ze op den duur die tweede overgang gewoon weer weghalen, dat is toch een beetje een rare keuze als die behouden moet blijven. Je wilt toch juist dat iedereen door die nieuwe arcade onder de magische pendule door het park betreedt?
We weten allemaal dat er ooit plannen waren voor een station op die plek (en wellicht nog steeds). Even meten op Google Maps leert dat het perron van Station Marerijk ca. 50 meter lang is, waar meer dan genoeg ruimte voor is bij het hotel. Bouw er dan een schattig gebouwtje voor met een wachtruimte en een take-out koffiepuntje. Dat ziet er dan ongeveer zou uit:

En voor noodsituaties, waarin de arcade van het Grand Hotel niet betreden kan/mag worden, kan je prima die afsluitbare overgangen gebruiken bij de Aquanura vlonder. In zo'n situatie acht ik de kans toch al vrij klein dat je met de Stoomtrein zo kort langs dat gebouw wilt rijden...