Dat de hele prefab-aanpak ze tegenvalt en dat dat lastig op te lossen is, dat is helaas niet terug te draaien. Maar verder ben ik het met Michael eens. Dit gebouw is beeldbepalend voor de komende decennia, dit gebouw is iets wat élke bezoeker gaat zien, het begin én eind van je Efteling-ervaring. Ze noemen het zelf de kaft van het boek. Én daarbij zet je het ook nog eens in de markt als premium product. Dan zorg je er toch inderdaad voor dat het aan de buitenkant verder piekfijn in orde is? Bijkomend voordeel; je stapje extra gaat zichzelf hier sneller terug verdienen dan bijvoorbeeld bij Danse Macabre.
Er waren fraaiere oplossingen mogelijk. En dat is niet altijd een kostenkwestie. De hele locatie waar het hotel nu staat is uiteindelijk een keuze. Een andere positionering had ook een BotH gebied minder overlastgevend gemaakt, minder inbreuk op het Sprookjesbos gemaakt, meer mogelijkheden met Aquanura gegeven, enzovoort.
Ik blijf het sowieso raar vinden dat we mogelijkerwijs óm het hotel heen zouden kunnen blijven lopen. Ik zou zeggen dat er één doorgang is, en dat is onder de arcade door. Nu die verder niet heel bijzonder aangekleed is, is dat minder een dingetje, maar toch.