Japio Ik vond zelf destijds dat Pinokkio niet op de juiste plaats gebouwd was. Het was al net op het randje van het sprookjesbos. Ze hebben daar destijds zo ontzettend veel groen weg gehaald en nooit meer groen er voor terug geplaatst. In plaats daarvan hebben ze de Pardoes Promenade daar verbreedt, althans, flink wat water daar toegevoegd.
Wat de plaatsing van het hotel betreft, is het denk ik ook een kwestie van smaak. Ik vind het wel op een goeie plek staan. Het Eiland is nu ook echt een eiland waar in de toekomst hoogstwaarschijnlijk veel vertier is en ongetwijfeld wordt hier nog het nodige bijgebouwd.
Vanuit het sprookjesbos gezien is het gebouw aanwezig. Maar is dat storend? We zijn het niet gewend. En aan alles wat nieuw gebouwd wordt in de Efteling, daar wennen we altijd snel aan zodra het in gebruik is.
Vanaf de Pardoes Promenade gezien vind ik het gebouw echt een prachtig aanzicht hebben.
De kant van Aquanura, ik ben het ermee eens. Het is niet de mooiste kant. Maar als we de plattegrond mogen geloven, wordt deze kant nog aangekleed met een onoverdekt terras parasollen. Ik weet zeker dat het aanzicht daardoor ook al wat verbeterd gaat worden. Ook de back of the house is nog niet klaar. Ben benieuwd wat dit nog met het aanzicht gaat doen.
Als ik nu al zie wat voor een sfeer het aangeplante groen al geeft... dit geeft mij nu al het volste vertrouwen. Wel vind ik dat Efteling erg zuinig is met het planten. In dit geval moeten ze echt meer investeren in grotere bomen, zoals we in de Walt Disney Studios ook hebben zien gebeuren. Want nu moeten we jaren wachten tot de bomen volgroeid zijn en dat duurt jaren. Over een aantal jaren ziet het er nog mooier uit dan dat het al is, maar daar hebben we nu weinig aan. Vooralsnog vind ik het nu al prachtig en het is nog niet eens klaar.