Michael Als de Efteling het voor nieuwe attracties inderdaad uitsluitend van leningen zou moeten hebben, zou ik me ernstig zorgen gaan maken ja! Ik geloof nog steeds niet in een dergelijke aanpak.
Aan de andere kant: wie weet zijn de fans naast een Spookslotboek ook wel geïnteresseerd in een exclusieve genummerde Efteling-obligatie en leggen ze daar graag een ton voor neer? Dan zie ik wel mogelijkheden 😉
Even serieus: ik zie vandaag vaak de roep om een Efteling-webshop voorbij komen. In mijn ogen heeft die voor het park weinig toegevoegde waarde, omdat veel van de reguliere merchandise (boeken/speelgoed/kleding) ook in reguliere winkels en via bv. Bol.com te verkrijgen is.
Voor dit boek en andere 'niche' artikelen als pins zou een webshop in theorie handig zijn. Maar in het geval van deze lage oplages is een webshop ook geen oplossing. In plaats van in de rij te staan in het park zit iedereen dan op drie apparaten tegelijk te F5en.
In de jaren 2000 kocht ik jaarlijks de nieuwe Disney Treasures DVDs. Die werden door Disney ook in belachelijk lage oplages uitgebracht (soms maar 40000 exemplaren wereldwijd als ik me goed herinner). Toen was het ook F5en op Amazon en andere webshops en meerdere exemplaren pre-orderen waarvan je dan hoopte er weer een aantal op tijd te kunnen afbestellen.
Kortom: de oplossing is hier een hogere oplage, niet een webshop. Dit is gewoon niet handig aangepakt van de Efteling en ik hoop dan ook dat er op termijn een herdruk komt. Desnoods in een goedkopere uitvoering, zodat men minder risico loopt als men onverhoopt met onverkochte exemplaren blijft zitten.
Een beeldje uit Pandadroom of een moer van de Python is per definitie een zeldzaam item. Dat we niet allemaal aan de Spooknacht kunnen meedoen kan ook iedereen begrijpen. Maar een boek als dit zou voor iedereen bereikbaar moeten zijn.