Afgelopen zaterdag besloten mijn vriend en ik om naar de Efteling te gaan. We waren er rond 18.00 uur. Mijn vriend is waarschijnlijk een van de weinige mensen in NL die op zijn leeftijd (36) nog nooit eerder in de Efteling geweest was. Ook het nieuws over Spookslot heeft hij nooit gevolgd en hij heeft er zelfs niets van meegekregen. Maar goed, eenmaal in de Efteling vroeg hij me of er een Spookhuis was. Dus ik vertelde hem dat het er is maar dat het wellicht niet overeenkomt met de gedachte van wat hij van een spookhuis verwacht. Toch wekte het nieuwsgierigheid bij hem op, dus we liepen direct naar Spookslot. Helaas was de rij op dat moment erg lang. Hij had zoiets van: "Nou, laat anders maar. Er zijn vast andere leuke attracties die we kunnen bekijken". Dus we liepen door.
Een paar uur later, rond 21.20 uur liepen we weer langs Spookslot. We zagen op een bord dat Spookslot tot 21.30 uur open zou zijn. De medewerker die aan het begin van de rij stond, vertelde aan ons- en aan anderen dat de wachttijd ongeveer 3 kwartier tot een uur was, waardoor veel mensen besloten om niet aan te sluiten. De meesten liepen ook teleurgesteld weg. Maar mijn vriend zei: "Als we nu in de rij gaan staan, dan redden we Aquanura misschien nog om 22.15 uur". Dus we besloten om aan te sluiten. Eenmaal binnen liep het behoorlijk door. Uiteindelijk hebben we maar 10 minuten gewacht en niet 3 kwartier. Wel jammer dat de medewerker deze informatie vertelde aan bezoekers, want er zijn naar mijn idee teveel mensen, die Spookslot nog voor de laaste keer wilden beleven, onterecht teleurgesteld.
Maar goed. Eenmaal binnen, keek mijn vriend zijn ogen uit. De voorshow vond hij al prachtig en de hoofdshow al helemaal, al vond hij het applaus na de show wel een tikkeltje overdreven.
Ik heb veel discussies gelezen hier op het forum en ik heb zelf keihard aan discussies mee gedaan. Ook op Twitter ben ik niet zuinig met reacties. Kijk, ik ben pro sloop en pro Danse Macabre. Sinds zaterdag heb ik ook echt gemerkt dat er een groot verschil is tussen een leek (mijn vriend in dit geval) en een fan (zoals ik). Fans zijn kritischer, een leek ziet het weer anders. Mijn vriend maakt het geen donder uit of het zou blijven of dat het gesloopt wordt. Hij heeft het nu gezien en hij vond het mooi, maar hij hoeft het niet nog een keer te zien (kan ook niet meer). Hij hoeft ook niet perse meer naar de Efteling hahaha. Hij heeft nu gezien wat mijn passie is (Efteling) maar dat zal never nooit zijn passie worden. Maar spookslot vond hij zeker de moeite waard. Hij vond het zelfs fantastisch! Ergens begrijpt hij de comotie wel rond Spookslot, maar tenslotte blijft het voor hem een attractie. Hij ziet het niet als cultureel erfgoed (zoals veel fans dat wel zo zien) wat daar al 44 jaar staat. Hij heeft zoiets van: "Wat op is, is op. Wat nodig is, is nodig". Verder interesseerd het hem geen bal hahaha. En zo heeft ieder zijn interesses maar vooral zijn mening. We kunnen niet allemaal gelijk zijn.