Dit kan ook te maken hebben met het feit dat de Efteling een vrij beperkte ruimte heeft om uit te breiden?
Ze zijn in het begin van het ontstaan van het park toch met die regel gekomen dat er maar 11% van het totale oppervlak bebouwd mag worden (als ik het goed heb ten minste?). Dat is geen eis van de gemeente maar van hunzelf.
En over het algemeen wordt er op de plekken waar gekapt is nieuw groen aangelegd. Het is nogal een verschil of je een boom van tientallen jaren oud hebt staan of eentje die net een paar jaar oud is.
Het lijkt mij dat ze met plannen die ze uitvoeren eerst kijken naar wat er behouden kan blijven en wat niet.
Wat wellicht een reden is voor het kappen van de bomen is misschien het bereik van de wortels?
Als je in steden kijkt waar oude bomen staan zie je altijd wel dat hele troittors scheef liggen door de wortels van de bomen. Daarbijkomend: wat gebeurd er als er tijdens een bouwproces essentiële wortels verwijderd worden van een boom. Het kan zo maar zijn dat deze dan binnen de korste keren deels of zelfs helemaal dood gaat. Dan had je hem net zo goed meteen kunnen verwijderen.
Natuurlijk moeten ze ook rekening houden met voldoende bouwruimte om betreffende attractie/bouwwerken neer te zetten.
Of nieuw aangelegd groen doet het beter als er meer licht opvalt dan tussen bestaande bomen bijplanten?
En wat te denken van de conditie van de bomen. Die dienen ook afzonderlijk beoordeelt te worden.
Ik ben maar puur aan het gissen, maar er zal vast een bepaalde graadmeter achter hangen waarom er wel of niet gekapt wordt.