Afgelopen zondag 3 juli werd er in de plaatsen Rhinau en Rust gedemonstreerd door zo'n 100 mensen afkomstig uit Frankrijk en Duitsland tegen de uitbreiding van het Europa Park resort en dan met name het voorgestelde Europa Valley project, het nieuwe vakantieoord dat in de Elzas gebouwt zou moeten gaan worden.

Deze vakantielocatie vergelijkbaar met o.a. Center Parcs zou moeten komen in het Franse plaatsje Diebolsheim gelegen hemelsbreed op zo'n 5km van het Europa Park.
Volgens de demonstranten zou het bebouwen van deze locatie een "misdaad tegen het milieu" zijn en "onacceptabel in tijden van klimaatverandering".
Daarnaast wordt gevreesd dat de plannen om een kabelbaan aan te leggen over natuurgebied Taubergießen door de nieuwbouw en de verkeersdrukte weer relevant worden.

Deze plannen werden na aankondiging in 2018 en het daaruit voortgekomene protest van natuurbeschermers door de gemeenteraad van de plaats Rust voor 5 jaar naar de ijskast verbannen. Maar omdat 2023 al snel aanstaande is komen deze plannen mogelijk toch weer terug en dan vraagt men zich af "Hoeveel huis en kwaliteit van leven zijn we bereid op te offeren aan de Mammon? Hoeveel toerisme kan een regio verdragen?"

Ik weet dat EP enorm veel invloed (ik zou zelfs durven zeggen: Macht) heeft in de plaatselijke politiek. Wat niet wil zeggen dat ze alles kunnen maken, maar het verklaart ook waarom een plan als dit "slechts" in de ijskast wordt geplaatst. De politiek weet donders goed dat het kansloos is, maar ze willen het eigenlijk wel.

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom EP persé op die locatie zou moeten uitbreiden. Veel dichter bij het park is er meer dan genoeg ruimte zonder belangrijke natuurgebieden te moeten aantasten.

Daarentegen zie ik het probleem van een kabelbaan ook niet helemaal. Ok, in de praktijk worden bomen onder de baan meestal gekapt, maar je kunt zoiets ook prima aan leggen op een manier dat de baan volledig boven de bomen loopt en slechts minimale impact op de natuur heeft. Voorwaarde wordt dan uiteraard wel dat het station ergens buiten het natuurgebied komt te liggen en dat zal natuurlijk niet gebeuren.

• jos vindt dit leuk.

Nou ja; je hebt ook nog wel steunpilaren nodig ergens.

Ik hink een beetje op 2 gedachtes. Het probleem van EP zit hem vooral in het feit dat vanuit Frankrijk maar 2 echte aansluitingen liggen richting EP. Terwijl het zowat naast de grens ligt. En daar willen ze een beetje vanaf door een derde aansluiting te regelen. Een kabelbaan kan serieus goed helpen. Ook om het resort wat te spreiden is in principe geen heel slecht plan.

Maar ik vraag mij af of het allemaal wel nu moet. Ik snap dat Roland Mack nog veel wilt bereiken in zijn laatste jaren als CEO van het bedrijf, maar als je nu al geen personeel kunt krijgen voor het huidige park. Is de groei gewoon dan nu even niet zo handig?

Nouja.. je hebt een aansluiting bij Mulhouse en bij Straatsburg (en een veerpont bij Kappel).. Dat is beiden echt vlakbij EP. Als je vanuit EP een nieuwe aansluiting recht over de grens maakt, bereik je amper meer volk. Je verzorgingsgebied voor die aansluiting bestaat dan uit Colmar, Selestat en een paar kleine dorpjes eromheen.. Lijkt me echt niet dat dit loont.

Daarnaast: Als je de aansluiting ergens in de Elzas gaat maken, zit je nog steeds in the middle of nowhere.. Ik denk niet dat je daar dan fransozen mee trekt, dan rijden ze net zo lief via Mulhouse of Staatsburg de grens over.

• Marco heeft hierop gereageerd.

Eftelflags Is de groei gewoon dan nu even niet zo handig?

Maar het is niet zo dat dit nu in een jaartje staat en gedaan is, volgend jaar beslissing, dan nog definitieve plannen, dan nog alles bouwen. dit is niet operationeel voor 2026 lijkt mij.
      Daarnaast doordat het in Frankrijk ligt kan ik mij voorstellen dat je ook voor personeel daar een drempel wegneemt die niet over de grens wil werken (omdat dit altijd lastiger is met bijvoorbeeld verzekeringen en belasting etc).

Eftelflags Maar ik vraag mij af of het allemaal wel nu moet. Ik snap dat Roland Mack nog veel wilt bereiken in zijn laatste jaren als CEO van het bedrijf, maar als je nu al geen personeel kunt krijgen voor het huidige park. Is de groei gewoon dan nu even niet zo handig?

Dat personeelstekort gaat vast niet voor eeuwig duren. Nu uit angst daarvoor kiezen om niet te investeren levert je op de lange termijn dan juist een achterstand op.

Marvin Dat personeelstekort gaat vast niet voor eeuwig duren.

Hou er maar rekening mee dat dit nog wel een tijdje gaat gebeuren, de nieuwe aanwas is nog erg klein. En zolang er nu ook geld te verdienen is met onzinbaantjes als socialmediacoach en self fullfilness coach lijkt het mij niet dat mensen snel overtuigd zullen gaan worden om onderbetaalde banen aan te gaan nemen. Daar ligt ook een groot aandeel bij de werkgevers, zoals Schiphol die nu wel ineens meer loon kan geven op magische wijze. Zolang er maar niet doorgegaan wordt zoals sommige ratten (geen ander woord ervoor, sorry) die personeel naar hun bedrijven te lokken met een all-in salaris, waardoor ze niet meer hoeven te betalen en dat personeel nog meer uitgebuit kunnen worden.

Persoonlijk denk ik dat meer parken een voorbeeld zullen moeten gaan nemen aan Slagharen en meer moeten gaan inzetten naar automatisering. Doordat Slagharen nu in zee gaat met Loketaria kunnen ze nu de 6 tot 8 man personeel die ze overhouden inzetten op andere plekken en dus ook op groei.

Coasterfrenzy je hebt een aansluiting bij Mulhouse en bij Straatsburg

Ik ken de overgang bij Mullhouse niet zo goed, maar ik weet uit ervaring dat de overgang bij Straatsburg niet heel veel bijzonders is, begrijpelijk dat ze dan naar iets nieuws zoeken. Of dit nu de juiste manier is weet ik ook zo niet.

Marco Ik ken de overgang bij Mullhouse niet zo goed, maar ik weet uit ervaring dat de overgang bij Straatsburg niet heel veel bijzonders is, begrijpelijk dat ze dan naar iets nieuws zoeken. Of dit nu de juiste manier is weet ik ook zo niet.

Die bij Mulhouse is een A-Weg die direct aan sluit op de Duitse A5.

De aansluiting bij Staatsburg is niet heel belangrijk voor Frankrijk, maar juist weer wel voor België, Luxemburg en het uiterst westelijke deel van Duitsland.

Lijkt me handiger om dan gewoon te gaan lobbyen om de N-Weg daar te upgraden naar een A-Weg.. Want kan me niet voorstellen dat veel mensen die "achter" Staatsburg wonen veel interesse hebben om ergens in the middle of Nowhere in Frankrijk op een kabelbaan te gaan stappen om naar EP te gaan.

7 maanden later

Kritiek op de uitbreiding van Europa-Park ( @europa_park ): Petitie gestart tegen project "Europa Valley"

De "geplande" kabelbaan zal er zeker NIET komen,

Tsja.. in de ijskast zetten was wellicht niet het beste idee. De verharding van de maatschappij zal er ook nu niet beter op worden. EP zal het steeds moeilijker krijgen om (grote) projecten te realiseren. Scheelt dat de Macks nogal veel invloed hebben in de lokale politiek, maar uiteindelijk zal ook dat niet genoeg zijn.. Best dus nog de vergunningen/omgevingsplannen binnen zien te halen die ze kunnen.