John Dat klopt John, schoolvakanties in het Zuiden en Noorden (en België) zijn reeds begonnen, het Midden vanaf vrijdag. Echter denk ik dat Toverland (als regionale speler) het toch zeker en vooral van Zuid moet hebben waar het grootste deel van Gelderland ook toe behoort. Het is half Juli, dat is toch gewoon hoogseizoen? Ik was vorige week maandag in Toverland met 2 vrienden. Zomervakantie in Zuid begonnen, prachtig pretparkweer (20 graden, droog, zonnetje) Op de Maximus Blitzbaan na kon ik overal direct instappen zonder te wachten. En dat, terwijl Merlins Quest de hele dag dicht was door een storing. Rond 14.00 uur gelunched in de Flaming Feather, zat 4 man binnen. Volgens de wachtrijenapps was het (net als de de dagen tot vandaag) in Walibi (Midden-Nederland) kneiterdruk, om over de Efteling nog maar te zwijgen. Natuurlijk heeft Untamed daar mee te maken, maar Fenix kon je vorig jaar tijdens het openingsweekend al kwanten, om nog maar eens de foute keuze hiervan te benadrukken. Ik zag vandaag rond het middaguur tweets van Hessel voorbij komen die achtbanen in Toverland aan het kwanten was. Vooruit, er stonden een handjevol tieners in het station van Troy. In Kaatsheuvel en Biddinghuizen was het superdruk. Toen ik en enkele anderen vorig jaar voor de opening al onze vraagtekens plaatsten bij de attractiekeuze en omvang van de investering werden we (en nu nog steeds) weggehoond. Het had allemaal zijn tijd nodig en de hete zomer waren debet aan de tegenvallende bezoekersaantallen. Pas in 2019 mochten we conclusies gaan trekken. Nu ik erop terugkom, ben ik anti-Toverland met een langspeelplaat. Het zal wel....
Je zegt geen inzicht te hebben in bezoekersaantallen en cijfers. Niet onbelangrijk in deze discussie. Ik zal proberen je iets wijzer te maken. Toverland (of de Gelissen Group) publiceert al jaren in januari of april trots de cijfers van het afgelopen jaar. Dit jaar niet. Zelfs op de KvK site nog niet gepubliceerd. Voor de uitbreiding werd bij verschillende partijen geld geleend. 33 miljoen euro in totaal en slechts 2,5 miljoen uit eigen vermogen. Een deel van de lening door uitgifte obligaties. Deze zogeheten obligatiehouders kregen in eerste instantie van de directie te horen dat er voor 2018 werd gerekend op een bezoekersaantal van 910.000. In persoonlijke gesprekken met obligatiehouders sprak directrice Caroline Kortooms over een prognose van één miljoen gasten in 2018.In realiteit verwelkomde Toverland vorig jaar 812.000 bezoekers, een stijging van slechts 19 procent ten opzichte van 2017. En zelfs die stijging behoeft nuance. Daarvoor moesten extra kosten worden gemaakt, zoals extra zomeravonden en allerlei kortingsacties (laatkomkorting/ siëstatickets). Stel jezelf maar de vraag waarom de cijfers van 2018 nog niet op te vragen zijn. Toverland boekte over 2017 een nettowinst van een kleine 1 miljoen euro. Na de investering kampten ze met een schuld van een kleine 50 miljoen euro! Die bovengenoemde prognoses van 900.000 of 1 miljoen bezoekers waren niet alleen nodig om investeerders over de streep te strekken, maar gepaard met stijging entreegelden ook broodnodig om aan terugbetalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Ter vergelijking, de Efteling boekte afgelopen jaar een nettowinst van ruim 23 miljoen en wisten na het topjaar van 2017 en de zogenaamde horrorzomer van 2018, zonder nieuwe attractie alsnog meer bezoekers te trekken. Een park als de Efteling, of Europapark en Disney waar Toverland zich mee wil gaan meten kan zich met hun huishouding een slecht jaar, of twee, of drie prima permiteren (Efteling heeft 130 miljoen aan reserves) maar een voor een regionaal park als Toverland ligt dat anders en staat zelfs het voortbestaan op het spel. Je stelt dat ze het na 18 jaar keurig gedaan hebben. Op basis waarvan? Binnen nu en 4 weken zullen de cijfers van de Gelissen Group over 2018 (verplicht) gedeponeerd worden. Dat zal e.e.a gaan verduidelijken.
Je moet zoals je terecht aangeeft ergens beginnen. Mag dat dan gepaard gaan met enige vorm van realisme. Je bent nog steeds niet meer dan een regionaal parkje, al denken de fans daar anders over. Je staat met 800.000 op plek 22 van de dagattracties in Nederland, met 3 pretparken en 6 dierentuinen! die meer bezoekers trekken dan jij. Je hebt zojuist een mega-investering gedaan van 35.5 miljoen met geleend geld en de bezoekersaantallen vallen enorm tegen. Dan ga je toch geen uitspraken doen dat je klaar bent om de wereldtop te bestrijden a la Europapark en Disney, terwijl je in je eigen kikkerlandje niet eens een serieuze speler bent? Ben je dan geen Pipo? Dan hoor ik vorige week Fons Jurgens aan het woord op BNR, die graag tot de top 3 van Europa wil blijven behoren. Dat is al ambitieus genoeg voor een park wat 20 keer zoveel omzet dan Toverland. Waar hebben we het in godsnaam toch over? De uitbreidingen en daarmee de gepaarde ontwerpen van vorig jaar zijn zoals we allemaal weten allemaal afgekeken van andere parken, net zoals de Magische Vallei dat met hulp van Ton van de Ven geïnspireerd was op het Volk van Laaf. Het is me om het even of het geslaagd is, daar kan je over discussiëren, maar je gaat je als ontwerper daarvan toch niet neerzetten als de nieuwe Anton Pieck of Walt Disney in een interview met landelijke pers? Dat zou klasbak maar immer bescheiden Sander de Bruyn eens moeten proberen. Code rood op de fora en social media. "Hoe durft hij?" Terwijl Sander het beste is wat de Efteling de afgelopen 10 jaar is overkomen. Maar dat weer terzijde hè......
Tim Sorry Tim, hier kan ik niet serieus op ingaan.