Ik ben vandaag dan eindelijk met eigen ogen gaan kijken hoe de nieuwe Efteling zomer eruit ziet en.... Oei!
Ik ben gek op kleinschalige entertainmentacts wanneer ze de kleinschaligheid goed benutten. Wanneer een entertainmentact zo klein is dat je die na een uur rondlopen nog niet hebt gezien, dan vraag ik me af of het meerwaarde heeft. Ik heb van 18:00 tot 19:00 in Ruigrijk op de paden en pleinen gelopen (op 5 minuten na tijdens 1 ritje Python). Ik heb bij de Kombuys een drankje gehaald en deze rustig op een bankje en lopend genuttigd. Ik ben in dat uur tijd welgeteld 0 acts tegen gekomen. Geen Statige Stuurman, geen Wegenwacht, geen Kompels (al ben ik niet bij de Baron geweest op dat moment maar wel 3 andere willekeurige momenten overdag en in de avond) en geen ander entertainment.
De acts waar je niet omheen kunt, zijn wat grootschaliger: de Djinn en de Elfjesschommel. Deze zijn leuk uitgevoerd en daar zit duidelijk het meeste budget in. Bij beiden had ik na 5 minuten toch wel alles gezien, terwijl het entertainment tijdens het NPF mij altijd langer dan een kwartier bij zich kon houden.
En dan het plein voor Max en Moritz... Tja. Max en Moritz heb ik niet gezien, ook niet toen ik een half uur lang zat te genieten van mijn broodpizza. Krümel zelf en Frau Schmetterling waren wel heel leuk. Maar dan: de harmonie van 3 op dat kleine podiumpje... Dat was in en in triest! Die horen lekker zoals voorheen door het hele park te lopen!
Om 22:00 alles sluiten is al vaak genoeg hier besproken. Het is zonde, want je mist de Efteling in het donker. Er zit een godsvermogen aan verlichting in het park, wat nu enkel in de winter en misschien de laatste weken van Augustus tot hun recht komt.
Al dit bovenstaande zou ik de Efteling nog kunnen vergeven als ze Tiëstonura of de variant met Guus Meeuwis zouden draaien als afsluiter, maar nee. Je krijgt op 1 dag 2x de eerste en 2x de tweede symfonie te zien. Daarnaast zijn alweer 3 waaiers en 1 vlammenwerper kapot in Aquanura, na maandenlang onderhoud. De tweede symfonie heeft een heel stuk waarbij er gefocust wordt op die waaiers. Zelfs dagjesmensen zien wel dat er een heel gat is tussen 2 waaiers en dat er bij 1 setje waaiers een waaier ontbreekt.