R013 Zo zwart-wit is het niet. Ik lees niets over hoe mooi het wel of niet is, wel over symmetrie en gedurfdheid. Ondanks dat we slechts één gelekte tekening met één aanzicht hebben gezien is de algemene vorm daarmee bekend. Die ongerustheid dat Danse Macabre meer als een ''aangeklede bunker'' gaat voelen, lijkt mij best valide. Vanwege de simpele hoofdvorm.
Vergelijken met vorige Efteling projecten is een beetje een taboe, maar de alinea begint niet voor niets met: ''Het is eigenlijk gewoon wederom lompe bunkertijd''. Dit lijkt te slaan op Symbolica, waar de kritiek op het bunker-uiterlijk (vooral vanuit Pagode) wat mij betreft meer dan terecht is. Gelukkig lijkt Danse Macabre nu al stukken beter dan Symbolica te worden wat dat betreft, maar toch, in vergelijking met Spookslot...
Spookslot is, in ieder geval vanaf de veruit meest belangrijke voorkant gezien, een gebouw waarvan je niet kunt raden hoe het er aan de andere kanten uitziet. Die andere kanten doen er ook niet zo toe, het is vooral een façade die toegang geeft tot de binnen-attractie. Waarin overigens wel de wachtrij en hoofdshow bouwtechnisch feilloos in elkaar overlopen, en er dus geen sprake is van duidelijk te onderscheiden aanbouwsels. Danse Macabre is minder verrassend, niet in detailniveau, wel in vorm. We weten niet of de gelekte tekening de voorkant is, maar ik kan me niet voorstellen dat de andere kanten er veel anders, asymmetrischer, ''gedurfder'' uitzien.
Waar Spookslot uitblinkt in de voorgevel maar toegegeven verder niet zo bijzonder is, lijkt Danse Macabre het tegenovergestelde te doen: rondom even rijk gedecoreerd, maar daardoor ook meer copy-paste. Een klassiek gevalletje kwaliteit vs. kwantiteit. Dat lijkt overigens ook voor de binnenkant te gelden, als we de gelekte afbeelding van het ritsysteem mogen geloven. Dat is niet erg perse, ik ben er zelf hoe dan ook enthousiast over, maar de kritiek is echt niet uit de lucht gegrepen (hoewel uiteraard gebaseerd op zeer weinig informatie). Vervolgens schrijft men nog dat het een begrijpelijke, waarschijnlijk budget-gerelateerde keuze is. Zo zuur vind ik het dus niet verwoord.