Dat klopt dat auto's het grote probleem zijn zeg maar. Maar als ik met de bus zou gaan ben ik 1,5 uur onderweg. Nu met de auto is dat een uur. Daar begint het al mee. qua kosten zal ik met een litertje of 6 benzine al een aardig eind komen, Eurootje of 15, precies hetzelfde als wat een enkeltje kost met de bus. Met en simpele rekening ben ik én al langer onderweg, én het kost niet alleen mij het dubbele qua prijs, ook mijn vrouw jaag ik de extra kosten in.
Dat de stoomtrein weg gaat maakt me niet veel uit. Deed hem toch al nooit en bepaalde waarde heeft deze voor mij niet. Geldt ook voor het vuur tijdens de Winter-Efteling. Zo vaak bezoek ik het park immers ook weer niet. Toevallig vorig jaar twee keer met korting, maar dit jaar niet waarschijnlijk. Er staan al zes andere pretparken te wachten van nu tot augustus, plus nog drie dierentuinen.
Ben het er ook volledig mee eens dat het een luxeproduct is en niet voor iedereen weggelegd zal zijn, maar om nu voor iedereen de hoofdprijs te laten betalen worden wel mensen de kansen weggenomen om nog minder het park te laten bezoeken. Voor mij persoonlijk kan ik het me wel veroorloven, maar ook bij mij zijn er grenzen voor wat ik wil betalen, ook ik kan dingen te duur gaan vinden. Maar dat is persoonlijk.
Gelukkig zijn we de laatste jaren wel bezig met het milieu. Overal kunststof kozijnen erin laten plaatsen, dubbel glas erin. Paar jaar geleden spouwmuren en zoldervloer laten isoleren en volgend jaar het dak isoleren en zijn bezig met zonnepanelen. Maar de elektrische auto is nog ver weg voor ons.