Progress Je creëert zo wel meer tweedeling in de maatschappij.
Daar ben ik het niet mee eens. Welvaart is geen zaak van de Efteling maar de Rijksoverheid. Onder de streep is de Efteling een luxe product of dienst waar de samenleving ook prima zonder kan. Een tweedeling omdat de samenleving denkt dat de Efteling een grondrecht is voor iedereen lijkt mij een vergezocht argument.
De punten uit Kleine Boodschap zijn ook slechts aannames op basis van wat men leest of de kansen die men ziet. De eerste twee punten lijken mij echt minimalistische oplossingen in dit grotere probleem. De milieuvergunning op vijf miljoen mensen lijkt mij een realistischer scenario inderdaad. Maar ook dan voorzie ik geen directe problemen, want de creatieve boekhouding met bezoekerscijfers de positieve kant op werkt natuurlijk ook de andere kant op en dan zou men ineens een pak minder bezoekers op papier krijgen.
The_Bullgod Maar ook voor de rest van het land, geld dat het probleem van ons allen is en we dus ook met z'n allen tot een oplossing moeten komen.
De grootste vervuiler zal de grootste reductie moeten ophoesten in verhouding. Dus wanneer de Efteling dit voor die regio is zal de zwaarste last toch bij de Efteling komen te liggen.
Maar we hebben helemaal geen idee hoe groot de bijdrage van de Efteling is voor die regio en dus hoeveel actie men zal moeten gaan ondernemen. Daar komt bij dat we te maken hebben met complexe berekeningen waar zeer veel variabelen een rol in gaan spelen. Wanneer het gros van de uitstoot komt door verkeersstromen van en naar het park zal men een andere campagne moeten uitrollen dan wanneer men veel uitstoot veroorzaakt door activiteiten in het park. Ook zal de inrichting van de organisatie wellicht nog een rol gaan spelen in de verdeling van die verantwoordelijkheid, wat misschien wel meer bijzondere constructies gaat opleveren in de oplossing.
Progress Verliest men dan definitief de aansluiting bij de Europese top en is de conclusie dat er in ons kleine landje simpelweg geen plaats is voor een groot themapark-resort?
Misschien is het goed op Europese top even te definiëren voor we daar een discussie over voeren.