Vorige week zondag vertrok ik samen m'n vriendin Deborah en zoontje James (bijna 2 jaar oud) naar Disneyland Parijs om daar 3 dagen in de parken te vertoeven. In dit trip report is te lezen hoe het bevalt om met een klein kindje naar Disneyland te gaan. Wat me meegevallen is, of juist tegengevallen is. Ondertussen heb ik geprobeerd om de pracht van Disneyland zo goed mogelijk op foto te vangen.
Toen we ons verblijf naar Disneyland plande schrokken we ontzettend van de prijzen die ze vroegen voor de Disneyland hotels. Ik vind mezelf niet heel kieskeurig, maar Santa Fe en Hotel Chayenne vind ik te min. En ik zoek altijd iets inclusief ontbijt (wat voor mij altijd wel een pré is als ik een hotel boek maar zeker als ik in de Disney bubbel vast zit). Het liefst zou ik in Sequoia Lodge slapen maar dat zou neerkomen op ruim €1700,-. Dat vond ik echt te grof voor 3 dagen en 2 nachten.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op partner hotel Dream Castle. Voor het bedrag van net geen €750,- boekte we 2 nachten een ruime 2 persoons kamer (waarbij we voor ons zoontje ons eigen reisbedje meenamen), kregen we 3 dagen toegang tot het park, gratis parkeren (zowel bij het hotel als op de Disneyland parkeerplaats), een prima shuttle service en ontbijt. Top! 🙂
Dag 1, we vertrekken!
Zondagochtend vroeg gingen we rijden en rond half 12 waren we bij het hotel. Inchecken voor de tickets, alles in gereedheid brengen om naar het park te gaan en hup; De shuttle bus in!
Binnen een paar minuten stonden we voor de tassencontrole en we kozen zonder twijfel niet voor de studio's maar voor het Disneyland Park.
Wat moet je verwachten in Disneyland met een kind van net geen 2 jaar oud? We wisten het niet. We komen vrij regelmatig met hem in de Efteling, maar Disneyland is toch een stukje drukker en kent een ander attractieaanbod met mogelijk langere rijen. We wisten wel dat we ons deze 3 dagen volledig door hem zouden laten leiden. Hij wil op tijd eten, moet 's middags slapen en is vervolgens tussen 19:00 en 20:00 moe. Daartegenover staat wel dat hij vroeg wakker is. Eerder dan we met z'n tweeën zouden opstaan in ieder geval 😃
We hoopte dat James in de auto onderweg naar Parijs zou slapen. Jullie mogen 3x raden of hij dat gedaan heeft.
Gokte je van niet? Dan heb je het 1x goed! Niet lang nadat we in het park waren werd het daarom de hoogste tijd om een middagslaapje te doen voor hem! Maar dat kon niet voordat we de nieuwe show "Dream ... and Shine Brighter" zagen en wat gegeten hadden. Die show, met enkele wagens met Disney figuren, begon exact op het moment dat we het park betraden. Hij vond 't prachtig! Klappend en juichend van vrolijkheid zat hij op m'n nek.
Tijd om wat te eten. We liepen Main Street uit en vonden een plekje bij Casey's Corner. Deze Hotdog snackbar is vast bij veel bezoekers van dit forum bekend. Via Mobile Ordering plaatste ik op m'n telefoon de bestelling. Rekende af en wachtte een paar minuten. We horen vaak horrorverhalen over de horeca in Disneyland Parijs, maar ik herkende er niks van. Het ging allemaal zeer voorspoedig! Binnen een paar minuten hadden we ons eten. En het smaakte ook meer dan goed!
Papa en mama tijd!
De hoogste tijd voor James om even z'n ogen te sluiten. Je merkt dan pas hoe hard de muziek op veel plekken staat. Maar hij was moe genoeg om snel in zijn buggy in slaap te vallen. Tijd voor papa en mama en E-tickets! Er is best een scala aan attracties waar de kleine man niet in mag. We probeerde die te doen zolang hij slaapt en we begonnen met Big Thunder Mountain. Er stond een wachttijd van zo'n 45 minuten. Dat is ongezellig, want de kinderwagen moet buiten blijven en daar moet logischerwijs iemand van ons bij blijven. We kozen daarom voor de vervanger van Fast Pass: Premier Access. Maar liefst €16,- vroegen ze voor de attractie. Maar zoals ik in het topic Fastpass in DLP wordt vervangen door Standby Pass en Premier Access beschreef hebben we het wel gedaan. Één ticket weliswaar, waarbij ik de wachtrij via de Oude Fastpass rij betrad en vrijwel direct mocht doorlopen tot het station. Met maximaal 2 minuutjes zat ik erin. De rit gedaan en bij de uitgang vroeg ik om een babyswitch ticket. Daarmee kon m'n vriendin via de uitgang ook de attractie doen. We betaalde dus voor 1 persoon maar binnen 10 minuten hebben we allebei de ride gedaan 🙂
Tijd om door te gaan; Hyper Space Mountain! Ik vind dit echt een fantastische attractie sinds ze de retheming doorgevoerd hebben en de treinen de nieuwe beugels beugels hebben. M'n vriendin is er minder fan van. Ik deed de attractie daarom via de Single Riders line en zat ook hier weer binnen 5 minuten in de achtbaan. Heerlijk! 😎
We lopen nog wat rond en genieten van het park waar we dankzij covid ruim 2,5 jaar niet geweest waren. Het lag er allemaal heel fijn bij.
Het gebrek aan speeltuinen in Disneyland
Na een ruim uurtje werd meneer weer wakker en besloten we richting Fantasy Land te gaan. Toen we bij Central Plaza liepen troffen we wederom de show 'Dream ... and Shine Brighter'. Doorlopen was geen optie, hij vond 't prachtig!
De carousel was de eerste attractie we vervolgens met hem deden. Op het paard. Ook een voltreffer!
We hadden verder niet echt een doel die middag. Om 18:00 uur had ik als moederdag cadeau en verrassing gereserveerd bij Plaza Gardens waar je een buffet met diverse Disney figuren krijgt. Verder hadden we geen haast.
We bezochten een paar winkeltjes en kwamen vlak bij de boot van kapitein haak uit bij een speeltuintje waarvan ik in de tig bezoeken die ik eerder bracht aan Disneyland Parijs niet wist dat het er was. Een speeltoestel met een glijbaan. Daar betaal je dan grof geld voor 😂.
We bedachten door te lopen naar de iets grotere speeltuin aan het einde van Frontierland. Voorheen was dit Pocahontas Indian Village maar de naam is tegenwoordig Frontierland Playground. Maar bij aankomst bleek die dicht te zijn. Waarom zou dit gesloten zijn?! Je komt er op dat moment achter dat Disneyland Parijs echt prachtig is, maar dat er voor kleine kinderen dingen missen om ze te vermaken. Zeker als een van de slechts twee speeltuintjes dan nog gesloten is ook! Achja, wellicht kunnen we hier morgen nog even langs. We besloten naar het treinstation in Frontierland te gaan voor een ritje met de stoomtrein.
Na een volledig rondje (waarbij er slechts 2 stations in werking zijn. Wat echt prima is, de rit duurt anders echt heel lang) liepen we opnieuw richting Central Plaza. De parade komt eraan! Sommige floats werden als spannend ervaren, maar overall was het een feestje! Tijd om te gaan eten! 🙂
Plaza Gardens
Ok, het is echt duur betaald (€69,- met slechts 1 drankje), maar het is wel leuk!
Na het eten vertrokken we naar het hotel. Haalde de spullen uit de auto, zette het bedje voor James op en streken zelf ook neer op bed. Het was een lange dag en na een bezoekje aan de bar beneden dronken we op de kamer ons drankje op en ging ook voor ons vroeg het licht uit.
Dag 2
Rond 7 uur ging de wekker (James), kleedde we ons aan en meldde ons bij de ontbijtzaal. Rustig aan, want we hadden tijd genoeg. Om 9:30 ging het park pas open 🙂
Van het ontbijt heb ik helaas geen foto's gemaakt, maar het is echt meer dan goed. Stokbrood, croissants, chocolade broodjes, toast, cereals, scrambled egg, bacon, worstjes, pannenkoekjes, fruit, yoghurt. Er was genoeg aanwezig voor een goede bodem!
Bij de ingang van het park aangekomen schrokken we ons een hoedje. Superdruk! En dat op een doordeweekse maandag.
Nu geloof ik dat er geen enkele rustige dag meer te vinden is in Disneyland Parijs, maar het leek ons toch wel heel druk.
Gelukkig, schijn bedriegt. Doordat het Disneyland hotel in renovatie is, is de hele onderkant hiervan amper in gebruik. Daarbij komt dat je voor het park een reservering moet hebben (gebeurt automatisch als je een hotel met entree boekt) die gecheckt wordt. Deze check gebeurt los van de toegangscontrole zelf. De wachtende mensen stonden dus niet allemaal voor de poortjes te wachten, maar er zat een aardige ruimte tussen.
Bij binnenkomst gingen we naar Buzz Lightyear. 5 minuten wachten, Prima! Maar toen we de buggy parkeerde kwam ik erachter dat m'n rugzak nog in de auto van de foto hierboven lag. Oeps! Snel terug om te kijken of hij er nog was.
Gelukkig herkende de Cast member me direct en kreeg ik m'n rugzak aangereikt nog voor ik erom vroeg. Deborah en James waren ondertussen de attractie in gegaan. Die heb ik dus gemist. Maar hij scheen het leuk gevonden te hebben 😃
Ik wilde graag Autopia doen. Maar in tegenstelling tot Buzz was hier inmiddels een rij van zo'n 30 minuten ontstaan. Dat is met een peuter die 30 seconde stil staan al lastig vind, toch echt wel serieus lang. We besloten daarom om ook hier de Premier Access kaart te spelen en voor €5,- kocht ik een versnelde toegang. Voor kinderen t/m 2 jaar is deze aanschaf overigens niet nodig. Die mogen gratis meeliften met de ouder. En binnen no-time zaten we in de autootjes die ik normaal eigenlijk altijd oversla, maar wat ik wel echt een leuke attractie vind!
We liepen door naar de achterkant van Fantasyland. Tijd voor James zijn eerste achtbaan! Casey Jr. Ook dit was een succes 🙂
We struinen wat door het park en besluiten rond half 12 om te gaan eten op MainStreet. De croque monsieur smaakte goed. Hierna was het weer tijd voor het middagslaapje. Na Indiana Jones die ik zelf deed wilde m'n vriendin graag naar de Lion King show in Frontierland. James sliep dus ik besloot om daar in de buurt op een bankje te gaan zitten. Even rust! Dat bankje was vlak naast de speeltuin die gisteren gesloten was. En ook nu was het weer dicht... Hoe dan?!
Tijd voor de studio's!
Na de Lion King show sliep de kleine baas nog en besloten we richting de Studio's te lopen. We maakte plannen om om-en-om via single riders Ratatouille te doen, maar vlak voor we bij die attractie waren werd meneer wakker. We liepen daarom maar door naar Cars ROAD TRIP. Ik had deze aanpassing nog niet gedaan. Dan kun je hm niet overslaan he? Het was in onze vorm een draak van een attractie. En het is eigenlijk nog steeds een heel matige attractie, maar hij is leuker dan 't voorheen was!
We aten een ijsje en besloten de Disney Junior Dream Factory show te bekijken. Het was iets met Mickey, meer wist ik niet. Maar het was een leuk showtje voor de allerkleinste. En het toeval was dat we die bij ons hadden. Ideaal! Hij vond 't geweldig dus dan ben ik ook al snel blij 🙂
Eindelijk spelen
In de app zagen we dat Frontierland Playground (de speeltuin) nu open zou zijn! Laten we maar snel weer terug gaan naar het kasteelpark! Wederom troffen we de 'Dream ... and Shine Brighter' show en bij de speeltuin aangekomen was deze inderdaad geopend! Tijd voor mij om even te wachten op de boot! 🙂
Dinertime + D-Light
Via diverse winkeltjes begon de honger toe te slaan. We hadden voorgenomen om bij King Ludwig's Castle te gaan eten. Dit is samen met Anettes toch wel mijn favoriete restaurant in Disney Village! Grote pullen bier, lekker eten en altijd een stuk rustiger dan menig ander restaurant! En dat alles voor een zeer schappelijke prijs. Ik zou dit echt als tip aan jullie mee willen geven.
Na het eten was het voor James stilaan tijd om weer naar bed te gaan. Ik wilde echter Disney D-Light zien. De drone show die bij het kasteel opgevoerd wordt ter ere van de 30e verjaardag van het resort. Na een verfrissende douche bleef James bij m'n vriendin achter op de kamer en trok ik terug naar het park om nog wat attracties te bezoeken en de show te bekijken.
De hotelkamer
Ik begon bij Star Tours. Sinds de update aan deze ride vind ik het echt onmisbaar tijdens een bezoek aan Disneyland. Heerlijk! 🙂
Via een half leeg Fantasyland loop ik door naar Pirates of the Caribbean. Ook een onmisbare ride, toch?! Rond 22:30 pik in Phantom Manor nog even mee. Alle 3 de rides kende 's avonds een wachtrij van slechts een paar minuten. Een groot voordeel aan de zeer ruime openingstijden die het park dit jaar steevast kent.
De drone-show was enorm tof om te zien! Maar toen deze afgelopen was ben ik snel terug naar de shuttle bus gelopen. Van Disney Illuminations ben ik minder fan. En het scheelde me een hoop drukte om hem over te slaan! Rond half 12 was ik terug op de hotelkamer. Na ruim 24.000 stappen en bijna 20km gelopen te hebben was m'n batterij op 🙂
Dag 3
Het is inmiddels dinsdag. Onze laatste dag alweer. In plaats van de shuttle bus namen we de auto. Met de voucher die van het hotel kregen konden we op de hoofdparkeerplaats van Disneyland gratis parkeren.
Dit heeft voor de andere dagen niet direct mijn voorkeur want de route naar de parkeerplaats en de wandeltocht naar het park toe vanaf de parkeerplaats weegt echt niet op tegen de shuttle bus, maar omdat we onze auto weer volgeladen hadden en we na ons bezoek direct weg konden rijden parkeerde we hier toch.
In het park startte we bij Pinokkio en m'n vriendin wilde ook Pirates nog doen. Ik besloot met James terug naar de speeltuin bij het schip te gaan en zij sloot aan in de korte wachtrij. Ze vroeg ook hier om een babyswitch kaartje. Daardoor kon ik ook nog een keer.
Je raad het nooit, maar ook vandaag zagen we het feest op Central Plaza; Dream ... and Shine Brighter en we aten bij Toad Hall. Ook hier viel het weer 100% mee. Het was er niet druk, de porties waren goed en het belangrijkste. Het eten was lekker! Het enige nadeel is de prijs. Want goedkoop kun je het toch niet noemen.
We gaan op de foto met Rafiki, gingen even lunchen en bezoeken nog wat winkeltjes waar James een knuffeltje mocht uitzoeken en met Pluto in z'n armen is het tijd om het te laten slapen.
De wachttijden waren overal vrij lang waardoor we besloten naar de uitgang te lopen en naar huis te rijden. Een beetje op tijd thuis is niet vervelend. We mogen woensdag (morgen) immers allebei weer werken.
Conclusie
Mocht je alles gelezen hebben dan zul je gemerkt hebben dat het bezoeken van Disneyland met een peuter van amper 2 een ander bezoek is dan je met volwassenen zou doen. Het is een kwestie van aanpassen en je kunt simpelweg niet alles doen wat je normaal zou doen.
Je hoort mensen vaak de vraag stellen of het wel zin heeft om met een klein kind naar een pretpark te gaan. Ik kan daar kort over zijn. Natuurlijk heeft dat zin! Anders kom je er zelf ook niet! 😃
Je moet je alleen aanpassen. Maar als je het ritme van je kleintje respecteert en er zelf vrede mee hebt dat je een ander type bezoek hebt, dan is het echt goed te doen en zelfs een stukje rustiger dan je gewend bent.
Disneyland zelf ligt er met zijn verjaardag erg goed bij. Ik heb echt 3 fantastische dagen gehad! De Cast members die ik trof zijn gemotiveerd. De horeca was prima en de wachtrijen waren weliswaar lang voor een kind van 1, maar eigenlijk allemaal zeer schappelijk!
Het was mooi 🙂