R013 Ik ben van mening dat er in de Six Flags tijd meer te doen was dan thrills en dit ook reden is geweest voor mijn ouders des tijds een abbo te nemen.
Goh.. ja, daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen. Six Flags had heel veel flatrides, maar weinig kwalitatieve thrills. Het is jammer dat er een periode is geweest dat ze dit allemaal weg gegooid hebben omdat ze toen wél echt de familie kant op wilden. Wellicht dat er ooit nog wel iets gebeurd op dat vlak. Kleinere projecten zoals Eat my Dust behoren toch ook tot de strategie van het park.
R013 Maar heeft Walibi dan veel bijzondere thrills vandaag de dag? Goliath & untamed zijn toppers maar Express is al lang ingehaald door banen als Taron bijvoorbeeld. Een standaard SLC en boomerang zijn ook niet bijzonder in mijn optiek.
Dat is jouw optiek als een pretparkfan die al "een miljoen" pretparken bezocht heeft. Binnen Nederland blijft Express de enige Launch coaster en El Condor de enige inverted baan en La Via Volta de Enige boomerang. Natuurlijk moet je niet alleen binnen Nederland kijken en dan tref je al snel een SLC in Bottrop aan. Toch komen mensen daar al snel wat minder en ik kan me voorstellen dat er velen zijn die niet eens merken dat de banen anders zijn (gemiddeld persoon trekt 2x per jaar naar een pretpark en met de keuze die er is, is de kans klein dat ze veel details onthouden). Phantasialand is voor de meeste Nederlanders al best ver weg (Het dichtste bij dat je kunt komen is 50 minuten rijden). Nog steeds zijn veel mensen onder de indruk van de lancering van Xpress. Daarnaast: Elk park zal ten alle tijden oude achterhaalde meuk hebben omdat je een achtbaan nou eenmaal niet af schrijft op 5 jaar tijd. Maar in tegenstelling tot de meeste andere parken blijft Walibi wél nieuwe thrills toevoegen met banen als Lost Gravity of Untamed. Banen als XPress of el Conder waren bij bouw Top attracties, maar zijn anno nu nog steeds een belangrijke aanvulling in het aanbod, hoe je het ook went of keert.
R013 De theming valt voor mij niet te verdedigen , ook een tiener wacht liever in een omgeving als de Baron ( ook hufterproof?) dan tussen zeecontainers toch?
Ik denk dat je dat verschil echt héél zwaar overschat. Een urban setting spreekt de gemiddelde doelgroep van Walibi beduidend beter aan dan een "saaie" heide die de wachtrij Baron moet voorstellen. Zeker als Walibi dan nog wat effecten in de containers toe voegt en een goed zicht op de baan biedt (dat doet baron uiteraard ook, al missen ze net het zicht op het paradepaardje van de layout: De drop). Voor wie dan weer wél meer van de natuur is heeft Walibi de zone rondom Untamed. Die groen is, maar door de festivalsfeer tóch ook goed op jeugd in speelt.
Natuurlijk is en blijft LG niet de thematische topper van het park, maar om nou heel walibi daar op af te rekenen is ook heel krom. Wilderness blijft gewoon een heel sfeervol gebied en ook andere plekken in het park hebben wel een eigen charme.. Al vind ik persoonlijk wel dat het meer urban maken van hun mexico zone een beetje gebrek aan creativiteit toont. Gezien dit een beetje hetzelfde is als wat ze ook al op veel andere plaatsen gedaan hebben. Maar goed: Zo lang het werkt voor hun doelgroep kan ik ze dat ook weinig kwalijk nemen. In zekere zin doen parken als Disney en Universal ook steeds hetzelfde.. echter is dat op een manier die de gemiddelde forumganger hier meer aan spreekt.
Je kunt het prima vergelijken met muziek. Alle nummers van AC/DC klinken een beetje hetzelfde. Als je er van houdt, zul je het gros van de nummers leuk vinden. Als je dat niet doet ga je de hele band waarschijnlijk niet leuk vinden. Hetzelfde kan gezegd worden voor tal van andere bands/DJ's/Producers. Maar dat jij het niet leuk vind maakt het nog niet slecht.