Quefox_ Ehm nee. De slogan van EPCOT is "the magic of possibility". Wat ik daar schrijf is echt het thema. Letterlijk een citaat van Wikipedia. (Ja ik weet het, foei. Maar ik had geen zin om de gelinkte bronnen door te spitten)
Wow.. Ok.. Als thema is dat een verschrikkelijk slechte omschrijving.. Dus eerder: Foei Disney.
Dat je wikipedia gebruikt is geen ramp.. althans: Zo lang het niet de Nederlandstalige is (die staat vol met onzin). Van de Engelse versie is al lang bewezen dat deze uitermate betrouwbaar is. Immers worden fouten zeer snel gecorrigeerd en word nieuwe informatie vaak in record-tijd toegevoegd (dit geld dus niet voor de Nederlandse versie). In veel opzichten is Wikipedia daardoor betrouwbaarder dan "serieuse" bronnen, aangezien die andere bronnen doorgaans "As-Is" artikelen zijn die dus geen updates meer krijgen en outdated informatie bevatten.
Het is meestal wel wat netter om alsnog de bronnen van Wikipedia te gebruiken.
Scholen hebben liever niet dat je Wiki gebruikt, simpelweg om je zo aan te leren om goed bronnen-onderzoek te doen.
Maar dat terzijde 😉
Quefox_ En nu ik toch aan het Wikipedia'en ben, Magic Kingdom heeft ook overkoepelende thema's, al zij het iets generieker en ook niet altijd toepasselijk voor alle gebieden: "Fairy tales, Americana and Disney characters".
Het originele park heeft 5 Thema's. Ik denk dat deze omschrijving een poging is om deze samen te vatten. Ik vraag me af of dit van begin af aan zo door Disney bedacht is of dat het naderhand erbij verzonnen is, gezien het wel héél geforceerd klinkt.
En op zich is er natuurlijk niets mis mee dat een park meerdere thema's heeft. Maar op het moment dat een 2e (of 3e of 4e) park grofweg hetzelfde doet, is natuurlijk de meerwaarde van die extra parken weg. Je moet dus eigenlijk wel met een ander concept komen.
Vertaald naar andere parken die we kennen: Het heeft voor EP geen nut om een nieuwe park te beginnen waarin ze Europese Landen als thema gaan gebruiken. (Aziatische landen zou dan bijvoorbeeld meer nut hebben). Het heeft voor de Efteling geen nut als ze een 2e park openen dat ook Sprookjes en legendes als thema heeft. (meer zinvoller zou dan bijvoorbeeld zijn om Mythologiën als thema the nemen en dan met theme gebieden te gaan werken in Noorse, Grieks en Romijnse mythology).
Naar wat ik begrepen heb is in Orlando ook het "probleem" dat veel mensen alleen het Magic Kingdom bezoeken.. Ik snap eerlijk gezegd ook wel waarom. Sowieso is dit het meest complete park en voelen de andere parken aan alsof je maar een half park krijgt voor hetzelfde geld.. maar vooral ook omdat het Magic Kingdom nou eenmaal de basis is en het wellicht niet direct duidelijk is wat de meerwaarde is van de andere parken (buiten wellicht Animal Kingdom, maar ik kan me voorstellen dat mensen daar weer juist meer een dierentuin verwachten in plaats van alweer een pretpark met een safari rit en hier en daar wat dieren).
Wat dat betreft is het meer inzetten op IP het beste wat Disney kan doen. Sowieso is dat de hoofd reden dat mensen naar de parken komen, maar als je het goed vermarkt kun je mensesn zo naar bepaalde parken toe lokken. Zo kun je best wat meer doen met Frozen in EPCOT (zeker met een 3e film op komst), maar als je dan al Star Wars (met enorme fan-base) in zowel Magic Kingdom als de Studio's kunt bezoeken, dan word het als niet-kenner al wat lastiger. Zeker als je maar één park moet bezoeken, zal het dan wellicht tóch de magic kingdom worden: Dat heeft immers ook wat te bieden voor de rest van je familie die mee gaat.