Eftelingpanda Ik weet niet of Amerikaanse concepten in Nederland niet werken. Ik denk vooral dat de manier waarop Six Flags en anderen het hebben geprobeerd het probleem zijn. Te snel, te veel parken tegelijk, te hoge initiële verwachtingen, te gecentraliseerd georganiseerd vanuit de VS, teveel geïnvesteerd in één keer met hoogstwaarschijnlijk dure leningen.
Juist "staal met een verhaal" werkt goed in Europa, misschien nog wel beter dan in de VS.
Ik denk wel dat je een punt hebt met dat ze inderdaad altijd denken vanuit 0 te kunnen beginnen en een park neer kunnen stampen. Als je nu in één keer de hele Efteling zou bouwen zou het denk ik ook niet werken. Het jaren voordat je aan de 5 miljoen bezoekers komt, maar je betaalt wel vanaf dag 1 de interestkosten voor alle attracties.
Het probleem is dan niet dat het concept niet werkt, maar omdat het opbouwen van een naam en bekendheid tijd kost, tijd die Six Flags niet had omdat ze tot de nek in de schulden zaten.
Disneyland in Europa had ook een verkeerde strategie, maar kon dat overleven door hele diepe zakken te hebben.