MisterDream in alle eerlijkheid vind ik nu dat met Up en The Lion king er net best een "vaart" in zit
Ik had toevallig hier met iemand recent, tussen vergunning en fundatie voor UP zat 20 weken. Ongekend snel als je het mij vraagt.
@domo Ik ga een poging doen een samenvatting te geven van een analyse die DLP.works heeft gedaan recent te samen met mij eigen operationeel experience. . Mocht je het hele stuk willen lezen kun je die hier vinden.
Laten we eerst even duidelijk maken wat een normale project duur is.
- Fuente del Oro was omgebouwd naar Casa de Coco in 249 dagen.
- Studio 1 naar World Premier was omgebouwd in 386 dagen.
Abnormale duur van projecten
- Casey's Corner terras duurde 457 dagen
- Castle Stage duurde 451 dagen
Belangrijk is dat je dit niet allemaal over een kam kan scheren of generaliseren. Laten we wel gewoon duidelijk hebben dat het resort prima in staat is om projecten gewoon op tijd af te kunnen ronden. Toch zijn er projecten die langer duren, zeker als je naar kleinere projecten kijkt, welke de perceptie creëren dat zaken langzaam gaan.
Zoals DLP.works ook aangeeft (welke een franse accountant in hun team hebben), het resort moet voldoen aan de financiële eisen voor bedrijven als het gaat om boekhouding. Dus de vraag of ze dit een financieel voordeel geeft is een logische. In andere woorden, wanneer het resort frieten, burgers of pluche inkoopt, dan wordt dit als uitgave in de boekinhouding gezet en het volgende jaar verdwijnt deze gezien het opgebruikt is. (Daarom moeten mensen ook steeds tellingen doen als je veel warenhuizen hebt, je zorgt dat je weet hoeveel waarde er in het bedrijf is)
In het geval van de aankoop van attracties worden deze als een "fixed asset" aangegeven wat betekend dat ze een aankoop doen en dat het bedrijf hier jaren van gebruik gaat maken. Pas wanneer de bouw is afgerond en de attractie ingebruikname ondergaat wordt deze uitgave uit de boekhouding gehaald en dus gaat de winst naar beneden.
Jaar 1 - aankoop attractie - (gemarkeerd als "in aanbouw" in de boekhouding)
Jaar 2 - Ingebruikname attractie - (gemarkeerd als het item (gebouw, apparatuur of iets anders) in de boekhouding)
Jaar 3 - afschrijving van de waarde van het item per jaar.
Voor het resort is het belangrijk dat ze snel minder geld in hun boekhouding hebben, want minder geld is minder belasting betalen. Om een project over twee/drie jaar te laten lopen, betekend dat ze constant belasting moeten betalen over de originele aanschaf.
Volgens DLP.works meldt het jaarverslag van het resort dat ze volgende afschrijf periode aanhouden voor deze items.
For reference, according to the company’s annual report, assets are depreciated over different timeframes:
- Attractions: 10 to 40 years
- Infrastructure works: 20 to 40 years
- Fixtures, equipment, and furniture: 2 to 25 years
Voor een financieel oogpunt, is het niet logisch om deze projecten zo lang te laten lopen. Want ze moeten constant belasting betalen over die bouwpunten zonder dat het geld oplevert.
Andere reden kunnen zijn dat ze de bouw verlengen zodat ze de uitgaves kunnen spreiden over een langere periodes (Denk bijvoorbeeld over het na-effect COVID). Technisch kunnen er problemen zijn met onverwachte problemen, leverancier problemen of juist geen constructie personeel. Operationeel kan het zijn dat er problemen zijn bij gebouw, het trainen duurt langer of de complexe validatie process van Disney con niet worden afgerond. marketing wil je op het juiste moment met de juiste marketing en communication synergy uitvoeren, dat kan een vertraging opleveren of er zijn legale reden zoals vergunningen of verzekeringen die nog afgerond moeten worden.
Er zijn oprecht 100 redenen waarom iets vertraagt is, en nooit 1 specifieke reden.
Mijn persoonlijke mening is dat ze de ontwikkeling van het gebied hebben gestart gelijk na de aankondiging, de vergunningen werden opgemaakt en ingeleverd rond de jaarwisseling van 2019 waarna de wereld lichtelijk implodeerde voor een periode. Om financieel gezond te blijven, hebben ze hun projecten met een jaar vertraagd voor Disney Adventure World en specifiek gekozen om Disneyland Park te onderhouden. Toen ze uiteindelijk in 2021 echt begonnen, waren de tekorten in de bouw zo groot dat ze niet anders konden dan langzaam bouwen en pas in 2023 echt de snelheid erin konden zetten die ze wilden. Tegen die tijd hebben ze plannen overhoop gegooid en Star Wars eruit gegooid en Lion King laten ontwikkelingen. Om uiteindelijk de bouw samen te laten komen in de zomer van 2025. Uiteindelijk is het Maart 2026 als opening gekozen om zoveel mogelijk vakanties mee te kunnen pakken en de grootste impact te hebben bij de hernoeming van het Disney Adventure World.