Financial Times meld zojuist op haar website dat de Deense Lego Familie, investeringsmaatschappij Blackstone en een Canadees pensioenfonds de volledige Merlin Group overnemen. Het zou gaan om een deal van 6 miljard Engelse Ponden (omgerekend zo'n 6,68 miljard Euro). De BBC meldt een akkoord op 4.8 miljard.

Merlin is geen onbekende voor LEGO. Alle LEGO-land parken waren al onder management van Merlin Entertainment Group. De groep is vooral in Engeland bekend vanwege de pretparken en the London Eye die men daar runt. Ze hebben o.a. Alton Towers, Chessington en Thorpe Park in hun portfolio. In het buitenland runnen ze het Duitse Heidepark en Italiaanse Gardaland, maar ook alle Dungeons en Sea Life parken vallen onder het Merlin management.

Soren Thorup Sorensen, Kirkbi chief executive, said: “As the long-term owner of the Lego brand and as a strategic shareholder in Merlin since 2005, we have great pride and passion for this amazing company, its management team and its employees. We are committed to ensuring Legoland and the other activities in Merlin reach their full potential, which we believe is best pursued under private ownership.” 

Het volledige bericht is hier te vinden (paywall)
Het BBC-bericht is hier te vinden.

(edit: Niek: afbeelding en BBC toegevoegd).

Alles beter dan Merlin. Hoewel ze vaak flink investeren, is het echt geen fijn bedrijf. Te commercieel ingesteld en als het even te druk wordt in de parken vliegen de fastpassen over de toonbank.

Ben benieuwd wat de Lego familie van plan is.

De BBC meldt dat er 4,8 miljard wordt betaald, maar dat er ook een schuld van 1,2 miljard betrokken is, wat het totaal eigenlijk op 6 miljard laat landen:

The offer price of 455p a share values Merlin's share capital at £4.77bn, but the deal also includes £1.2bn of debt giving the group an enterprise value of just under £6bn.
https://www.bbc.com/news/business-48797245

Wat een bizarre aankoop: The London Eye, verschillende pretparken in verschillende landen, natuurlijk de Legoland parken (inclusief de amerikaanse parken lijkt me?!), alle Dungeons, Madame Tussauds, Sea Life..... pfoe! 🤯

Fantastisch nieuws!
Ben benieuwd of ze alle parken houden of straks de niet Lego parken verkopen.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Cool! Hopelijk gaat dat ook wat (positieve) invloed hebben op de operations in de parken. Hoewel Merlin een aantal mooie parken had, ergerde ik me de laatste keren erg aan het pushen van de fastpasses.

Manus
    Zou dat niet een beetje gek zijn om dan de hele groep te kopen?
    Als je het portfolio van Merlin ziet dan is Lego niet zo een gigantisch deel erin, ze hebben meer grote dag-resorts en ze hebben een hele zwik "Midway" attracties, als het alleen om Lego zou gaan dan zouden ze beter gewoon de Lego zaken los-gekocht hebben zou ik denken.

Het is al gemeld dat de groep niet uit elkaar gehaald gaat worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat in meerdere parken een Lego-hoek komt ala Nickland of Thomasland

Holy crap dat is dan echt een grote aankop en waar haalt Lego dat geld vandaan? Niet alleen van de Themaparken lijkt mij, ben benieuwd hoe dit gaat lopen want er zijn toch legoparken van de Merlin Company

Klinkt goed dat Merlin weer van de beurs wordt afgehaald. Betekent toch minder druk op de ketel om ieder jaar dividend aan de aandeelhouders uit te keren. Omdat blackstone er wel weer bij in zit zou je bijna denken dat die vooral zeggenschap krijgen over Tussaud's / Dungeon / Sea Life / London eye / Alton / Gardaland / Heidepark. En dat de Lego investeerders vooral weer meer bemoeienis in de Lego parken willen.

Blackstone was al eigenaar van de Merlin groep. Parken als Thorpe en Alton zijn privebezit van multimilionair Nick Leslau, die de parken terugleast aan Merlin.

FlyingTimo tot 2013 ja, toen Blackstone Merlin naar de beurs heeft gebracht.

Dit zijn momenteel de grootste aandeelhouders:

Waarbij KIRBI (indirect Lego dus) al een flinke vinger in de pap had.

Een andere grote aandeelhouder, ValueAct, heeft overigens vanwege de slechte performance op de beurs aangedrongen om van de beurs afgehaald te worden. Wat dus nu het geval is.

https://www.ft.com/content/c7757e7a-7cd5-11e9-81d2-f785092ab560

Aanvullend: Merlin geeft aan dat het vooral denkt te kunnen groeien in de Legoland parken. Ze zien ruimte voor uiteindelijk mogelijk 20 Legoland parken wereldwijd (nu 8 operationeel).

Niek heeft de titel veranderd naar Lego-familie neemt Merlin Group over .
      9 dagen later

Blijft een bizarre idee dat Lego nu pas weer eigenaar volledig eigenaar is van zijn eigen Lego parken. Ik denk persoonlijk dat die 12 extra parken pas een succes gaan worden als ze huidige Midway attracties een re-think geven om ze een nieuwe insteek te geven inplaats van overal copy-paste wat ze nu doen. Een modulair idee voor Discovery centres zou hier goed werken waarbij ze attracties makkelijk kunnen uitwisselen voor iets anders. Zo dat het constant vernieuwend is voor bezoekers met een MAP.

Ben enorm benieuwd wat ze gaan doen met de huidige parken en toekomstige uitbreidingen.