Hoi! Het leek me wel een aardig projectje om discussies over stijlen binnen de Efteling eens met cijfers te onderbouwen. Daartoe heb ik een eenvoudige enquête opgezet, die denk ik met gemak in vijf minuten in te vullen is.
In deze enquėte wil ik de 'geslaagdheid' van Eftelinguitbreidingen door de tijd heen in kaart brengen. Met geslaagdheid doel ik op waardering voor het concept, ontwerp, beleving, uitvoering en dat soort criteria. Commerciële criteria, evenals opvattingen als "ik vind het niks, maar kinderen vinden het vast leuk" hebben hier geen plaats.
Hieronder zijn 78 uitbreidingen opgesomd. Beoordeel ze op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 staat voor zeer mislukt, en 5 voor zeer geslaagd. 3 is neutraal, of gemengd. Indien je jezelf niet in staat acht om met een betekenisvol oordeel te komen, bijvoorbeeld omdat je een attractie (nog) niet hebt ervaren, kun je 'geen mening' aankruisen.
Link naar de enquête op Google Forms
Over drie weken is het meivakantie, en dan heb ik tijd om de resultaten te bekijken, ordenen en presenteren. Ik ben benieuwd wat voor voer voor discussie dat zal opleveren. Ik hoop op vele tientallen reacties, zo niet honderden!
Verwacht geen volledig doortastende en academisch verantwoord onderzoek, de selectie van items is enigszins arbitrair en ik ga zeker geen SPSS opstarten om de resultaten door te nemen. Ik heb niet eens een werkende versie van SPSS meer - goddank. Maar de data zal zeker niet betekenisloos zijn.