Afgelopen zaterdag was de lancering van de Europese afdeling van de American Coaster Enthausiasts, ook wel bekend als ACE. Dat werd gedaan doormiddel van een toffe meeting in Toverland! Ik heb niet zo heel veel foto’s gemaakt van de dag maar ik ga jullie natuurlijk wel van een (hopelijk) leuk verslag voorzien.
@Yolande en ondergetekende arriveren rond half 10 bij Toverland, we moeten namelijk eerst nog even ons abonnement verlengen en als bonus zijn we dan ook mooi op tijd daar. Al snel blijkt dat we niet de enige zijn met het idee om mooi op tijd te zijn want er heeft zich al een flink groepje deelnemers van deze meeting verzameld bij de ingang. Leuk om weer eens wat oude bekenden te zien en spreken die we al lang niet meer gezien hadden. Na het verlengen van ons abonnement nemen we de badges in ontvangst en al snel daarna zijn we compleet en is het tijd om het park in te gaan. We zijn vandaag met 25 personen, een leuk groepje voor een dag als deze.
We wandelen vanaf de ingang meteen door naar Mystique, de evenementenzaal in het Wunderwald waar we een welkomstpraatje krijgen van @Jopo. Daarnaast komt ook ACE President; Robert Ulrich, die speciaal vanuit Amerika is overkomen voor deze dag, nog even aan het woord om ons welkom te heten. Daarna krijgen we nog een korte introductie over ACE Region Europe. Wie zitten er in het team, wat zijn de plannen, etc. Na dit welkom is het tijd om alvast een rondje door het park te maken.
Aangezien we het park natuurlijk al vrij goed kennen besluiten we eerst even te gaan kijken aan de werkzaamheden rondom Expedition Zork. Alle foto’s van deze werkzaamheden vind je natuurlijk in het daarvoor bestemde topic, die je kunt gaan bekijken na het uitlezen van dit trip report 😉 klik!
Tijdens dit rondje maken we ook een ritje in de Boosterbike en Merlin’s Quest
Daarna is het tijd voor de lunch in de Wunderbar, wederom in het Wunderwald. De lunch is het blijkbaar beroemde Toverland Snackbuffet! Blijkbaar omdat ik dit zelf nog nooit meegemaakt heb, maar ik snap wel waarom dit beroemd geworden is. Wie heeft er nou geen zin in een buffet bestaande uit frietjes, frikandellen, kroketten, hambugers en ga zo maar door 😃
Nadat iedereen zijn buik rond gegeten heeft is het tijd voor de Q&A met Toverland! Tessa Maessen, Communicatie Specialist van Toverland neemt ons in vogelvlucht mee door de historie van Toverland, waar ze nu staan en verteld over de ambities voor de toekomst. Uiteraard zijn er vragen gesteld over wat die ambities concreet moeten gaan betekenen in de vorm van attracties voor het park, maar helaas krijgen we daar op dit moment nog niks over te horen. Wel hebben we te horen gekregen dat op korte termijn laadpalen voor elektrische auto’s zullen worden geplaatst op het parkeerterrein (de meivakantie werd genoemd als doel als ik het goed begrepen heb). Daarnaast zullen er in de toekomst ook zonnepanelen gaan verschijnen op het dat van het station van Fenix en worden de mogelijkheden ook bekeken voor de eerste 2 hallen. Het is echter niet zeker of zonnepanelen hierop mogelijk zijn aangezien die gebouwd zijn in een tijd dat zonnepanelen nog niet zo’n hot item waren en dus ook niet berekend zijn op de extra gewichtsbelasting die deze panelen met zich mee zouden brengen. Over het realiseren van de zonnepanelen is overigens geen termijn genoemd.
Na de presentatie is het tijd voor de verrassing, een rondleiding door de grote werkplaats van Toverland die zich bevindt in het gebouw van Fenix en het dark ride deel van Merlin’s Quest. Helaas mochten we hier geen foto’s van maken maar ik kan jullie in tekst natuurlijk wel even meenemen op deze ronde.
Deze foto vanaf het dienstpad naast Fenix mocht nog net en heeft natuurlijk niemand anders.. 😉
En ook nog met trein!
Maar dan nu de rondleiding. De werkplaats bevindt zich aan de kant van het gebouw grenzend aan de grote vijver die achter het Avalon gebied ligt. Dat is dan ook waar we de werkplaats betreden. Deze bevind zich deels onder de bocht die Fenix vanuit het station richting de lifthill maakt. Het andere deel ligt nog iets meer richting de vijver waardoor daar wel de volledige hoogte van de hal beschikbaar is. Hier is dan ook een takel systeem aanwezig om de treinen van Fenix van de baan te halen aangezien de storage van Fenix zich aan de zijkant van de werkplaats op de “zolder” bevindt.
Op het moment van ons bezoek lag 1 van de treinen van Fenix ook daadwerkelijk in de werkplaats en de planning is dat deze maandag terug de baan op zal gaan. Ook een van de treinen van Troy is hier momenteel in onderhoudt. Tof detail is dat Toverland zelf een soort bok ontwikkeld heeft om de coaches op te plaatsen waarop ze de treindelen ook ondersteboven kunnen draaien om zo makkelijk bij de onderdelen aan de onderkant te kunnen werken. Als doorgewinterde achtbaan fans hebben de meesten van ons natuurlijk wel een beeld bij hoe achtbaantreinen werken maar het is altijd leuk om een stukje van de techniek live te kunnen aanschouwen. Zoals hoe het beugelsysteem van Troy werkt en wat de wielen van Troy en Fenix wegen.
Daarna nemen we ook nog een kijkje in het magazijn waar naast een grote voorraad bouten, moeren, schroefjes, etc. ook reserve panelen voor de treinen van de Boosterbike liggen en zelfs een complete coach van de Toos Express staat. Toverland kan van deze achtbaan dus steeds een coach door wisselen qua onderhoud en hoeft de achtbaan hiervoor nooit te sluiten. Behalve als de locomotief onderhouden moet worden want hiervan is geen reserve.
Na dit kijkje in het magazijn gaan we ook nog even naar de zolder waar normaal de tweede trein van Fenix geparkeerd wordt, maar zoals gezegd ligt die op dit moment even in de werkplaats. Ook nemen we nog een kijkje bij de transfer track zelf. Erg bijzonder om daar te staan terwijl aan de andere kant van het gordijn de trein voorbij komt gereden 😃
Na de rondleiding kunnen een paar ritjes op Fenix met zo’n beetje de hele groep natuurlijk niet uitblijven en ook in Dwervelwind maken we een aantal ritten. Daarna wagen nog enkele dappere mensen zich aan een ritje in Djengu River. Dapper, want ondanks het zonnige weer is het absoluut niet warm vandaag.
En dan gaan ze ook nog eens met 9 man in zo’n bootje zitten 😱
En krijgen enkele rake golven te verduren 🥶
Daarna wordt er nog een ritje Maximus Blitzbahn gedaan en rondje Wirbelbaum. Ik zeg natuurlijk rondje maar met de hoeveelheid die er gespint werd kun je prima spreken over rondjes. Daar weet de Robert nu ook alles van 😆
Inmiddels loopt het tegen zessen en is het tijd om te gaan verzamelen bij het paard in het Ithaka gebied voor onze ERT op Troy. Tussendoor is een van de deelnemers van de meeting al eerder naar huis gegaan wat betekend dat we net zoveel mensen als plekken in het treintje hebben. Door vooraf slim af te spreken dat na elke rit iedereen een rij naar achteren verplaatst (en de achterste terug naar voren) kunnen we maximaal gebruik maken van ons uurtje op Troy. Personen die de hele ERT lang blijven zitten (waaronder ikzelf) noteren daardoor aan het einde van de ERT een respectabele 19 ritten! Heerlijk om na zo’n lange tijd weer eens een ouderwetse ERT met lekker veel ritjes te hebben 😎
En daarmee komt deze toffe dag dan alweer op zijn einde. Jo bedankt ons nog voor de toffe dag en wenst ons veilige thuisreis namens ACE Europa en wij bedanken ACE Europa met een klein applaus voor het organiseren van een toffe meeting in Toverland. Tot de volgende ronde!
Afscheidspraatje, Jo had niet de hele tijd zijn ogen dicht hoor. Mijn timing is gewoon heel goed 😉