Meelworm 2,9 miljard verspreid over 10 jaar (periode 2035-2045) betekent dat Toverland in die periode (2.900.000.000/10=) €290.000.000,- omzet per jaar moet draaien. Omzet is echter nog geen winst, die 290 miljoen euro per jaar zijn enkel de opgetelde inkomsten zonder aftrek van de kosten. Ik weet niet wat een gebruikelijke nettowinstmarge is in de pretparkwereld (dat varieert nogal per sector), maar de Efteling kwam in 2024 uit op zo'n 12% van de omzet als netto eindresultaat. Als we datzelfde Efteling-percentage aanhouden voor Toverland komen we uit op een gemiddelde jaarwinst van (290x12%=) 34,8 miljoen nettowinst per jaar in de periode 2035-2045.
Begrijp me niet verkeerd, dat is nog steeds ambitieus (in de voorgaande jaren kwamen ze op netto jaarwinsten tussen de 3-4 miljoen uit, dus dat zou een vertienvoudiging zijn). Maar helemaal onrealistisch is het niet als je er rekening mee houdt dat verblijfsrecreatie doorgaans een flinke extra melkkoe is voor pretparken en er nog een aardige stijging in bezoekersaantallen, evenementen etc. bij komen als alle uitbreidingsplannen doorgaan.
Ik vermoed zomaar dat ze naar de provincie toe gebruik hebben gemaakt van de best case scenario's en dat het in praktijk wat lager zal uitvallen, maar linksom of rechtsom hebben ze natuurlijk wel gelijk dat de groei zal zorgen voor extra belastinginkomsten, werkgelegenheid en economische spinoff.