Ik wil niet te veel off-topic stappen, maar ik erger me toch in enige mate aan de sprookje-boek-discussie die zich hier in dit topic afspeelt. Want waarom zou een boek geen sprookje kunnen zijn? En waarom moet een sprookje per se kort zijn? Anyway, to the point.
Progress Los daarvan is Alice in Wonderland helemaal geen sprookje… het is een heel boek!
Ik zie hier twee delen die los van elkaar staan en niet per se met elkaar te maken hebben. De definitie van een sprookje is volgens Wikipedia "een in oorsprong mondeling overgeleverd volksverhaal waarin vaak magie een rol speelt en een beroep wordt gedaan op de fantasie van de lezer of luisteraar. Het begint vaak met de stereotiepe openingsformule "Er was eens..." en speelt zich af op een onbepaalde plaats in een onbepaald verleden, wat ook een bepaalde sfeer oplevert." Een ander citaat van een ander artikel op dezelfde site beschrijft een sprookje als volgt: "Een sprookje is een traditioneel volksverhaal of nog vaker een literair bedenksel, en is in wezen een geëngageerd genre dat oorspronkelijk de nodige satire en sociaal-culturele weerspannigheid bevat." Nergens staat er dat een boek geen sprookje kan zijn, en vice versa.
En dat brengt mij tot mijn volgende punt. Het verhaal Alice's Adventures in Wonderland wordt wel degelijk gezien als een sprookje. "Alice's Adventures in Wonderland (vaak afgekort tot Alice in Wonderland, wat ook de titel is in Nederlandse vertalingen) is een kinderboek uit 1865 van Lewis Carroll, pseudoniem van de Engelse wiskundige Charles Lutwidge Dodgson. Het verhaal wordt gezien als modern sprookje." Dus ondanks dat we het hier niet over typische sprookjes zoals we dat kennen van Grimm, Andersen, Perrault of van de vertellingen van duizend-en-één-nacht, valt wel het een en ander op te merken aan het verhaal dat overeenkomt met sprookjes. Alice blijft net zoals Pinokkio een discussiepunt, maar ik denk dat hier toch wel een bijzonder grote overlap met sprookjes te zien is.
En voor ik klachten van boomers krijg over het gebruiken van Wikipedia als bron: ja ik heb meerdere bronnen geraadpleegd. Wikipedia is gewoon de handigste om als citaat te gebruiken.