Ik zou het persoonlijk wel een fijne service vinden als er pendeldiensten zouden rijden op de parkeerplaats, als je nu op vak KLM staat dan is het al bijna 1,5 kilometer om naar Symbolica te lopen, ik vind dat persoonlijk al redelijk aan de lange kant en dan loop je in het park zelf ook al redelijke afstanden om dan na een lange, zware dag weer 900 meter over een parkeerplaats te lopen.
Ik denk dat de Efteling vast wel een samenwerking aan kan gaan met een TU Eindhoven of een Toyota enz. om zelfrijdende bussen in te zetten op de parkeerplaats, die zie je nu veel meer ingezet worden en zal in de toekomst ook veel meer gebeuren. Met zo'n zelfrijdende bus op elektriciteit hoeft men geen extra personeel in te zetten en kan deze opgeladen worden door de nieuw aan te leggen zonnepanelen. Misschien is er zelfs nog ergens een subsidiepotje bij de EU, om een gedeelte te bekostigen.
Natuurlijk zal dit geen enorme 'capaciteitsvreter' zijn zoals een metro, maar je bied mensen tenminste de optie op een pendeldienst te nemen. En mensen die niet in de wachtrij willen staan voor een pendeldienst kunnen gewoon nog blijven lopen, kwestie van opofferingskosten van het individu. Waarbij ik het trouwens wel een ben met de rest dat de wandelroutes op de parkeerplaats wel wat opgefleurd kunnen worden om het wel aantrekkelijker te maken.
Een voorbeeld uit Rotterdam:
De Efteling kan natuurlijk zelf de bus een ander uiterlijk geven met Eftelingfiguurtjes aan de zijkant en een hogere frequentie kunnen rijden.