Voor mijn gevoel neem je dat ‘binnen bereik’ zo letterlijk.
Ik ken de hal nog niet qua lay-out op mijn duimpje, niemand hier, dus probeer wat voorzichtig te zijn in mijn conclusie maar ik heb op een van de foto’s een parcours van touwen boven de bezoekers gezien. Ik ga er van uit dat daarop apen kunnen lopen zoals op heel veel meer plaatsen in dierentuinen gebeurd.
Dat voelt voor mij niet als ‘binnen bereik’, enkel een aap die valt komt dan in je buurt maar dat is een zeer uitzonderlijke situatie. En dit soort touwconstructies ken ik met best wel grote apensoorten, in Rhenen zelfs Orang-oetans als ik me niet vergis.
Er zijn in dierentuinen ook wel situaties waar apen echt los kunnen lopen in een gebied waar ook mensen komen, met Apenheul als grootste voorbeeld en daar gaat (of ging, ik ben er al even niet geweest) ook wel om grotere soorten.
Maar ik kan me niet voorstellen dat echt loslopen en een Lazy River aan de orde is… (edit: al zou dat allicht wel de hoge wanden verklaren)
Progress Ik was er eigenlijk van uit gegaan dat de waterpark- en dierentuin gedeeltes wat meer gescheiden zouden zijn. Hoe gaan ze bv. het water in de lazy river schoon houden als het blijkbaar binnen bereik van de dieren is?
Ik ben eigenlijk wel blij verrast dat de Lazy River toch gerealiseerd wordt. Die zit al vanaf het begin in de concepts maar gezien de stiltes rondom de bouw had ik een beetje het gevoel dat deze verdwenen was in de plannen.
Wat betreft vuiligheid maak ik me echt geen zorgen, zoveel voorbeelden van zwembaden en Lazy Rivers in tropische kassen of thema omgevingen. Dat beetje aarde en blaadjes kunnen de filtersystemen wel aan. Denk dat de invloed van menselijke ontlasting en vuile zwemkleding en zonnebrand in een gemiddeld zwembad wel groter is.