ChasinDreams Ik ben helemaal niet principieel tegen dierentuinen, integendeel. Maar ik weet wél waar ik het over heb. En wetgeving zegt weinig tot niets over dierenwelzijn. Wetgeving staat ook legbatterijen en andere bio-industrie toe, onder andere.
Dan was het wellicht handig geweest dat duidelijk te maken. Je hebt het heel specifiek over dat ze het minimum doet van wat moet.. maar in de praktijk doen ze dus wel degelijk meer dan wat moet.
Als je gaat kijken vanuit dieren in het wild-perspectief, dan is het minimum wat voor een tijger nodig is 5 vierkante kilometer (voor mannelijke tijgers in een gebied met veel prooi).. Dat halen ze dus sowieso niet, dus op dat vlak voldoen ze absoluut niet aan het miniumum. Dus je spreekt jezelf wel aardig tegen, ondanks dat je waarschijnlijk iets anders bedoeld.
Dat gezegd hebbende: Tijgers zijn van nature Solitair omdat ze voedselnijd hebben. Het formaat van hun territorium is sterk afhankelijk van hoe veel prooi ze kunnen vinden.
In dierentuinen kunnen tijgers samen leven in een groep én op een klein oppervlakte omdat ze geen voedselnijd hebben aangezien er genoeg prooi is. Dat is waarom het in dierentuinen werkt. De vraag is dan: Hoe groot moet een verblijf voor een tijger daadwerkelijk zijn zodat het beest er tevreden mee is? Een tijger is maar 4-8u per dag wakker om te jagen en te paren. De enige reden dát tijgers in het wild grote territoria hebben is juist voor de jacht en om voedsel te vinden. Dat formaat is dus in elk geval voor die redenen logischerwijs niet nodig in een dierentuin. Het zijn ook niet bepaald actieve dieren die een groot formaat nodig hebben om te kunnen rennen (wat niet wil zeggen dat ze geen stimuli nodig hebben).
Een ander voorbeeld: Een husky thuis houden is ook niet bepaald goed voor het beest, want het zijn dieren met ontzettend veel energie. Het soort is gefokt als een soort lastdier. Het moet flink kunnen rennen en heel veel lopen. Een husky heeft dus waarschijnlijk meer ruimte nodig dan een tijger.