Mark Overall vind ik het project tot nu toe meer als iets wat past in een Dubai of een van de andere oliestaten die nu zo exploderen in het bouwen van Leisure. Dit door de schaal van het geheel, de herhaling in architectuur, de potsierlijkheid en ik mis meer Europese knusheid en sfeer. Nu ben ik nog niet in Pairi Daiza geweest, maar detoneert dit niet met de intiemere sferen in de rest van het park?
Ik ben vorig jaar nog in het park geweest. Bij het aankomen valt deze serre behoorlijk op, maar vanuit het park zie je het ding volstrekt niet staan. Er staan een paar andere (kleinere) serres en een gigantische Chinese tempel in de weg.
Het park is in zijn geheel enorm grootschalig, maar kent genoeg plekjes waar het alsnog knus is. Wat dat betreft weten ze in PD het wel: Size Does Matter. Themagebieden zoals World of Avatar of dichterbij: Rookburgh overweldigen met name door hoe enorm groots alles lijkt. Als je in PD de Indische tempel ziet, dan is deze eveneens adembenemend vanwege zijn grootsheid. Desalniettemin heb je rondom die tempel veel smalle en knusse paadjes om te ontdekken. Dat is één van de dingen die het park - in mijn ogen - zo goed maakt.
Ok: Met de vulkanen die ze in een hoek gezet hebben, hebben ze de plank behóórlijk mis geslagen. Die zien er uit als een low-budget poging die een park ooit in de jaren 80 gezet heeft. Wat mij betreft is dat dan ook écht het gedrocht van het park.
Het park heeft momenteel al een vrij grote serre die ook amper op valt. Binnenin is de serre knus met een relatief groot open middengedeelte. De dakconstructie is zichtbaar, maar niet storend. Gezien de serre die ze nu aan het bouwen zijn makkelijk dubbel zo hoog is (en wellicht meer) denk ik wel dat de dak-constructie aardig buiten beeld blijft: Zeker eens er grotere bomen en planten volgroeid in staan. Bij bijvoorbeeld Tropical Islands vond ik het gebouw uiteindelijk ook niet heel storend.
Als ze binnen in het gebouw ook weer inzetten op enkel grootse scenes met veel kleine ontdekkings-paadjes er omheen, word dit ongetwijfeld weer een topper die perfect in het park gaat passen.
Hjalmar Ik ben verbaasd dat dit over een jaar open gaat en de kas nog niet dicht is en al op temperatuur is om planten te groeien. Wildlands heeft tijdens de bouw de kas als eerste afgemaakt om de planten een jaar de tijd te geven te groeien en te settelen.
In een jaar kan redelijk wat gebeuren.. maar voor zover ik weet is het ook een richtlijn. Ik meen me te herinneren (maar ben niet zeker) dat PD volgens "het is af als het af is" principe werkt. Een opening laat in het jaar of een seizoen later zou me niet direct verbazen.