luc136 Dat weet ik nog zo net niet eigenlijk. B&M bouwt al sinds begin jaren ‘90 solide banen waar 4-seater treinen overheen gaan. Daarmee halen ze enorme capaciteit. Vekoma en Intamin hebben dat proberen te doen met Battlestar Galactica en met Hyperion, en kwamen er beide proefondervindelijk achter dat een achtbaan voor 4-seaters ontwerpen toch echt een andere kunst is dan 2-seaters. Om nog maar te zwijgen over de souplesse van Intamin’s enige wingcoaster. B&M heeft nog steeds een techniek in handen waar concurrenten blijkbaar niet aan kunnen tippen. Misschien niet de meest innovatieve, maar wel al jarenlang een solide product.
B&M heeft het wing coaster concept gejat van Intamin. Die van Intamin is een prototype en helaas hebben ze nooit een kans gehad van de fout en te leren en een verbeterde versie te zetten. Dat heeft B&M wel gedaan. Zo heeft B&M ook al het werk dat vekoma in het flying systeem gestoken heeft gewoon gejat en de fouten gecorrigeerd. Fouten die Vekoma er zelf ook al uit had gehaald bij hun 2e versie, maar dat mocht niet baten.
Qua 4-zitters had Intamin al Jaren een topper te pakken met Flying Aces in Dubai.. En ook de baan van Hersheypark valt eigenlijk niets slecht over te zeggen qua souplesse, enkel de beugels werken de baan tegen (waarbij Intamin dus wel degelijk bij Flying Aces heeft laten zien dat ze dit kunnen corrigeren). Wat het probleem is met Hyperion snap ik niet. Heerlijke baan en veel ritjes op genoten nog afgelopen weekend. Er was ietwat van een trilling merkbaar, maar Silver Star rammelt (beduidend) harder in zijn eerste bocht.
B&M heeft de reputatie van soepel te zijn vooral omdat de meeste banen relatief nieuw zijn toen de meeste Europese fans ze deden, maar als je nu de oude banen gaat doen zijn dat evengoed rammelbakken. Vooral de Stand-Ups worden massaal al omgebouwd omdat ze gewoon niet doenbaar meer zijn, maar ook andere types zijn naarmate ze ouder worden toch écht niet zo soepel als wat je zou verwachten gezien de reputatie.
En bij alle fabrikanten blijft het toch ook wel heel sterk een issue van onderhoud. Om van Hyperion even naar een andere baan in Energylandia te springen: De SLC in het park heeft baat bij de nieuwe treinen, maar ook daar zijn schokken in merkbaar. Niet gek als je naar de wielen gaat kijken: Park heeft 0 moeite ondernomen om ze goed af te stellen. Speling in de sidefriction wheels ongeveer een halve centimeter. Voor de upstop wheels bijna een duimbreedte.. Vind je het dan gek dat een baan rammelt? Toch ook al SLC's gedaan waar die speling nihil was en dan kunnen ze wel degelijk soepel zijn.
Het is vrijwel altijd te wijten aan de keuze die een park maakt. Er bestaan inderdaad systemen die de afstelling min of meer automatisch regelt, maar als je die als park zijnde niet aanschaft (Bij B&M zitten ze er standaard op, wat de banen duur maakt) en dan vervolgens te lui bent om de afstelling goed te regelen, tsja.. dan krijg je dus ook een rammelende baan. En zelfs als je zo'n systeem hebt: dan moet je ook dat systeem nog steeds onderhouden en na de nodige tijd vervangen. Als je dat niet doet, gaan zelfs die B&M's rammelen.
Wil niet zeggen dat B&M geen goede dingen doet. Door het complete gebrek aan innovatie zijn de systemen van B&M goed doorontwikkeld en heb je weinig tot geen downtime. Immers levert B&M eigenlijk geen lanceringen (er zijn enkele uitzonderingen), geen trick-tracks, geen gekke fratsen: Kettinglift en remmen: That's it. Zelfs een baan met fatsoenlijke airtime, of een drop die daadwerkelijk de 90 graden haalt (en er aan voorbij gaat) ontwikkelen heeft hen decennia gekost, nadat ze het hebben kunnen afkijken van anderen. Maar doordoor leveren ze wel banen die amper storingen kennen. Alleen al om die reden is een B&M een aanwinst voor vrijwel elk park.. We moeten dus zeker blij zijn dat er een fabrikant als B&M is die dit doet.. maar we moeten tegelijk ook blij zijn dat niet alle fabrikanten dat zo doen, anders zou er amper afwisseling bestaan in de pretparkwereld.