Zolang de efteling weigert fatsoenlijk (technisch) onderhoud uit te voeren kan elke attractie binnen een aantal jaar op zijn en rijp zijn voor de sloop. net zoals we bij eerdere attracties zagen. De bob had mankementen, maar die mankementen zijn veroorzaakt door consequent niet de ketting te vervangen, zoals intamin dat adviseerde. uiteindelijk zijn daardoor onderdelen beschadigd geraakt die niet meer geproduceerd werden, die enorm kostbaar zijn om weer custom te laten maken.
Dusja... als de efteling gewoon onderhoud zou doen, kunnen veel attracties nog wel jaren mee. Spookslot zat eraan te komen, maar de fata morgana heeft ook wel wat kuren in het pand zelf. (de attractie werkt nog prima hoor, maar volgens mij zitten in het decor enkele stukken die erg zwak aan t worden zijn, die lastig aan te pakken zijn nu)
Joris en de draak zie ik niet veel bijzonders aan eerlijk gezegd, hoe oud is die baan inmiddels, 12 jaar ofzo? Pegasus is ook maar met hakjes over de sloot 20 geworden, zou me niet verbazen als Jedd ook maar net de 20 haalt.
Persoonlijk zet ik ook mijn vraagtekens bij carnaval festival & de slakken monorail (eigenlijk het complete volk van laaf) wat populariteit betreft is die laatste niet zoveel, het kost enorm veel ruimte. en het is een redelijk kostbaar onderdeel van het park wat onderhoud betreft (veel hout en riet dat om de zoveel jaar vervangen moet worden)
Aan de ene kant; jammer dat het met 't onderhoud zo gesteld is de laatste jaren, en we daardoor afscheid moeten nemen van enkele attracties die er al zo lang staan als we ons kunnen herinneren. Aan de andere kant; het biedt enorm veel kansen om het park te herontwikkelen op een nieuwe logischere manier, meer eenheid te creeeren. en het volledige park kwa theming net een tikkeltje omhoog te werken (of het nu je smaak is of niet)
Op de lange termijn denk ik dat het laatste beter is dan krampachtig aan het oude vasthouden. Maar dat vereist wel dat je een andere communicatie naar buiten toe voert, en niet blijft praten over het behouden van d'oude pracht. want geloof me, als je dingen wilt behouden is dat meer dan een stuc laagje en een laagje verf toepassen. Daarvoor moet je echt goed renoveren, onderhoud uitvoeren etc. En dat laatste gebeurt gewoon niet goed genoeg, of is in het verleden niet gedaan waardoor het nu niet meer te redden valt, en het beste is om te rekken tot het niet meer kan. om te voorkomen dat alles in 1 keer moet. 🙂 Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk. en laten we eerlijk zijn. hoe ver is de lange termijn visie van de efteling?
een volledige la place bouwen, nieuwe oliebollenkraam, om amper 4 jaar later alles weer te slopen en te verplaatsen om er een hotel neer te zetten? beetje zonde van het geld. als je die hotel plannen had, had je die andere dingen niet uitgevoerd, uitgesteld, of gelijk op een andere locatie uitgevoerd. Volgens mij kijkt men niet verder dan 3 jaar vooruit. het lijkt soms meer op paniek voetbal, dan daadwerkelijk een masterplan te hebben.