Het is een beetje dubbel.
We hebben weinig natuur, dat koesteren in deze consumptiemaatschappij is het minste wat we kunnen doen als we de teloorgang van de aarde willen stoppen. We kunnen niet ontkennen dat we er als mensheid letterlijk een rommeltje van maken.
En als man uit de bouw mopper ik ook wel eens op elk milieurapport wat nieuwe projecten vertraagd of ecorapporten die een bouwproject (tijdelijk) stil leggen omdat er weer een of andere levendbarende salamander is gevonden.
Aan de andere kant ben ik een kind van de jaren 80 en in die tijd waren roofvogels iets uit boekjes en andere landen. Sinds we veel meer op het milieu en de natuur zijn gaan letten en dit soort rapporten gemeengoed zijn geworden, is de roofvogel weer terug in Nederland en zie ik dagelijks buizerds en valken zitten of vliegen. En dan ben ik toch maar weer blij en trots dat we een beetje opletten met elkaar.
Wat goed is om te weten, hoezeer het Europees afgesproken is dat er natura 2000 gebieden aangewezen moeten worden, het is aan de lidstaten dit uit te voeren en te beheren.
Afspraken waar we ons nu als Nederland aan moeten houden, hebben we ons dus zélf opgelegd.
Daarnaast hebben we afgelopen decennia ons zelf tot de op 1 na grootste exporteur van voeders opgewerkt, en dus hebben we als Nederland zelf nu dit spanningsveld gecreëerd.
Persoonlijk ben ik van mening dat de huidige maatregelen wat overtrokken zijn, 100 rijden of 5 miljoen of 6 miljoen bezoekers in dit specifieke geval zet niet de zoden aan de dijk die nodig zijn. Dat is toch echt snijden in de grootste veroorzakers.
Maar zolang dit niet het geval is ben ik wel blij dat er in een democratie gewoon op de vingers wordt getikt als er niet aan afspraken gehouden wordt. Zoals Tonnie het prima uitlegt.
Laten we met elkaar beseffen dat we een beetje op de natuur moeten letten. Al is het alleen al om lekker van te genieten als de rest dicht is.
En in dit specifieke geval zal het uiteindelijk wel los lopen omdat het park al bezig is met voldoende maatregelen om groei te kunnen realiseren binnen de huidige normen. Nu alleen nog even een provincie die zijn zaakjes op orde krijgt.