Progress Voeg daarbij ieders persoonlijke, 'gekleurde' bril. Toen Klein Duimpje kwam was ik 4 jaar oud. Voor mij is dat een vaste uitbeelding in het Sprookjesbos. Ik zie wel dat de uitvoering anders is dan bij andere sprookjes, maar ik stoor me er niet zo aan. Ik denk dat bijvoorbeeld een Draak Lichtgeraakt ook niet zou worden 'goedgekeurd' door een deel van de community deze dagen. Plastic uiterlijk, redelijk angstaanjagend, geen verhaal 😛 Net zoals we massaal Carnaval Festival accepteren als (vitaal) onderdeel van de Efteling, terwijl dat toch doodzonde nummer 1 zou moeten zijn.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je de discussie niet kunt voeren. Volgens mij is er wel degelijk te discussiëren over wat 'Eftelings' is en wat niet. Dat omhelst meer dan 'het staat in de Efteling'. Toen Peter Reijnders het besluit nam dat Anton Pieck het Sprookjesbos en attracties moest gaan ontwerpen en niemand anders, is dat bepaald. Die basis is ondertussen door velen gebruikt om mee te experimenteren en de ene keer pakt dat beter uit dan de andere. Daar kun je van mening over verschillen. Maar dat die basis er is, kun je volgens mij moeilijk ontkennen.