Liampie PandaDroom is natuurlijk al vervangen door Fabula, waar vooral positieve reacties en geluiden over te horen zijn - het blijft een 4D cinema. Het is ook de vreemde eend in de bijt, omdat het ook het eerste project was zonder Ton Van de Ven en het park op zoek was naar de identiteit zonder Ton. Dat er dan een project de bal misslaat, lijkt mij niet abnormaal. Latere projecten hebben echter nooit de bal zo misslaan.
De Vliegende Hollander is super-populair en wordt door vele liefhebbers als een van de beste water-coasters neergezet. Dat zegt natuurlijk veel over de andere watercoasters, maar zo slecht heeft de Efteling die niet neergezet. Wij zijn natuurlijk verwend en weten wat het had kúnnen zijn, maar het is een teken aan de wand dat er geen betere watercoasters zijn.
Joris en de Draak is an sich ook een leuke baan die eveneens heel populair is. Dat er problemen mee zijn, is een understatement (en de Efteling maakt zich, in mijn ogen, absoluut niet schuldig aan slecht onderhoud). Hier zijn het vooral de operations die een pijnpunt zijn en dat kan én moet beter.
Symbolica wordt internationaal geroemd, heeft de THEA-award voor Outstanding Achievement gewonnen en behoort in de absolute top van darkrides in de hele wereld. Ik ken weinig parken die het beter zouden gedaan hebben en geen enkel die het met hetzelfde budget zo goed gedaan zouden hebben. Was er meer mogelijk: ongetwijfeld. Binnen het budget? Twijfelachtig, ze hebben daar absoluut zo veel mogelijk gedaan als ze konden en de attractie heeft een indrukwekkende uptime. De issues die er zijn zijn ook zo goed mogelijk aangepakt (Fabelvis, bijvoorbeeld).
Nest! is een speeltuin en lijkt mij elke keer toch goed vol te zitten, ik vraag mij af hoeveel kritiek je op een speeltuin kan geven als die gebruikt werd. Op Archipel was ook extreem veel commentaar, maar het was daar afgeladen druk deze zomer.
Max&Moritz is in mijn ogen ook een buitenbeentje, maar met het hele gebied er rond met Frau Boltes (en de kippenschuur), Backerei Krumel en de extra winterdecoratie dit jaar (die echt ongelofelijk goed in het gebied en verhaal past), vind ik dat een extreem sfeervol stukje Efteling geworden. Je kan over de coaster zeggen wat je wilt, de wachtrij is ruk, maar de Efteling heeft toch wel heel wat gedaan om er iets speciaals van te maken: de soundtrack past zeer goed bij de rit, het feit dat er 2 aparte treinen gemoddeleerd zijn met een uniek uiterlijk.
Het is uiteindelijk geen goede vervanging van de bob-baan, gezien het een heel andere doelgroep is, maar ik denk dat de doelgroep daar geen problemen mee heeft.
Langs de andere kant zijn de kritieken die ik hoor op elk park evenzeer van toepassing: er is altijd wel iets wat niet goed genoeg is en je kan blijven dingen verbeteren en toevoegen. Uiteindelijk is elk budget te klein voor wat je wilt doen en moet je keuzes maken, dat geldt zelfs voor de Disneys en Universals van deze wereld.
Om terug op het Spookslot en Danse Macabre te komen: ik heb hier alle vertrouwen in, en dit cementeert dit gewoon nog meer. Er is actief gekeken naar een nieuw en creatief ride systeem (dat in mijn gevoel, als een grote fan van de Take Off, een heel ander gevoel zal geven) waar fysiek decor op de eerste plaats staat.
Heel dit forum stond bijna op z'n kop toen we hoorden dat het mogelijk een Intamin Dome Ride ging worden en de Efteling kon niets goeds meer doen. Toen we hoorden dat het geen Dome Ride werd, maar met de nadruk op fysiek decor, kwam er opluchting maar snel daarna weer kritiek. En dat is natuurlijk het gevolg omdat we er te dicht opzitten en het beste voor het park wensen, maar soms moeten we als fans ook toegeven dat we misschien de lat te hoog leggen en ons opzetten voor teleurstelling door onrealistische verwachtingen neer te zetten. De Efteling gaat hier geen 18 animatronics van Garner Holt in neerzetten, we gaan niet in de ruimte gekatapulteerd worden met een driedubbele launch richting het ISS. Dit wordt, in alle vormen en stijlen, een ode aan het Spookslot. Dat er een deel blijft staan, bevestigt dat nog meer, maar ik denk dat de laatste concept art al boekdelen sprak: er zaten zoveel verwijzingen naar het Spookslot in, tot details na. De muziek komt terug en speelt de hoofdrol, er komt een ride-systeem in waar best veel mogelijkheden mee zijn en waar vooral de sterkte van de Efteling naar voor komt, in de vorm van fysiek decor.
Ik heb nog niets gezien wat mij an sich zorgen baart: alles wat ze aangekondigd hebben en wat er gelekt is, geeft aan dat we iets unieks krijgen, dat er liefde in kruipt.
Dus gaan we iets moois krijgen? Daar twijfel ik niet aan, maar stel je verwachtingen correct in. Het is niet omdat andere attracties van de Efteling bijna legendarisch zijn, dat ze daarom ook foutloos zijn. Voor elke attractie, waar dan ook ter wereld, kan je kritieken geven en verbeteringen verzinnen. Dat is niet uniek aan de Efteling, of aan Disney, of Universal maar aan elk park.
Laten we toejuichen dat een park in 2022 het aandurft om een attractie die op is, terug te laten komen in een nieuwe vorm. Dat het thema en de stijl doorgetrokken wordt. Want dát is in mijn ogen een teken van sterkte en karakter: geloven in je park, in je thema's en er achter staan.
Geef het alle kansen, treedt binnen met open ziel, en je zal zien dat het allemaal wel mee valt 😉