Japio Maar tegelijkertijd gaan ze natuurlijk niets écht laten zien in een making of van tevoren. Daarom zou een uitgebreidere special, waarin je wél beelden van het testen van animatronics, afgekeurde ontwerpen etc zien, interessant zijn.
Dat valt eigenlijk wel mee: zo hebben we zowel in de making-off van Baron 1898 als Symbolica glimpsen gekregen van de animatronics (de Baron: https://youtu.be /Bw469H0FBqo?t=286, Symbolica: https://youtu.be/ 0pLZqVySwRc?t=236 - express met spatie zodat de video's niet tevoorschijn komen). Bij Symbolica zelfs van het testen en inprogrammeren.
Efteling heeft in mijn mening zelfs heel erg veel laten zien van Symbolica in de making-offs, meer dan ik verwachte. Ik denk dus dat we best veel in de making-offs te zien gaan krijgen, al gaat het grootste gedeelte (de rit zelf) natuurlijk niet zomaar vrijgegeven worden. Maar ik verwacht wel dat we, in verschillende fasen, de hal van de attractie zelf te zien gaan krijgen, maar niet het geheel.
En qua making-offs zijn ze inderdaad niet meer alleen, maar ik denk wel dat Efteling de basis gelegd heeft in onze streek voor making offs - Toverland heeft bijvoorbeeld bij de Making-Off van Avalon/Port Laguna heel goed gekeken naar hoe Efteling het gedaan heeft met Baron 1898 (zelfde type muziek, gebruik van muziek, manier van cuts en in beeld brengen, voice-over stijl).
Maar om terug tot de essentie te komen: de Efteling doet het niet perfect, maar ze proberen het en doen veel goed, maar niet perfect. Ik was er zelf in die stormloop voor het boek van het Spookslot bij en dat had gewoon zoveel beter aangepakt kunnen worden en daar zijn de blunders opeengestapeld, absoluut.
Maar het boek van het Spookslot is een pareltje, duidelijk met veel liefde gemaakt. Ik begrijp dat ze het conservatief ingeschat hebben qua aantallen - maar ik hoop dat ze die fout nu niet meer gaan maken en er uit geleerd gaan hebben.
Dit jaar zijn er een aantal attracties gesloten - waaronder ik zelf 2 meegemaakt heb, Spookslot en Indiana River. Bobbejaanland heeft een prachtige pin, een boekje, tote bag en een postcard gegeven (slechts op 1 dag, Night of the Indiana River, en in beperkte oplage van 500 stuks) aan hun abonneehouders.
Efteling heeft meer dan 100,000 abonneehouders, dus gratis iets weggeven is moeilijk voor zo'n grote groep. Ze hebben de Spooknacht gedaan en daar heeft zich 150,000 man voor ingeschreven.
Efteling heeft een prachtig boek uitgebracht en heeft er uiteindelijk 10,000 verkocht. Ik denk niet dat vergelijkbare sluitingen, zoals PandaDroom of de Python, zo'n gigantische interesse hadden opgewerkt. Dus ik begrijp dat ze dit niet verwacht hadden, want eigenlijk zijn dit absurde cijfers.
Hadden ze het beter kunnen aanpakken? Absoluut. Maken ze het nu nodeloos complex voor het ophalen van de boeken? Absoluut. Maar het is dan ook een hele logistieke operatie voor de Efteling voor iets waar ze eigenlijk amper ervaring mee hebben. Om ineens 7500 boeken en 5000 pins te verdelen komt best wat bij kijken, zeker als je geen impact wilt geven op je parkgasten: je wilt eigenlijk geen hele hoop gasten op je parkeerterrein om enkel een pin op te halen en dan weer te vertrekken, want dan krijg je snel enorme gaten op je parkeerterrein die niet opgevuld geraken.
Als ze dit via het hoofdparkeerterrein gedaan zouden hebben, zou de enige echte plek voor afhaling de gastenservice zijn of het gebouw op de parking (maar dat is niet geschikt voor het opslaan van boeken, gezien boeken bij een bepaalde temperatuur opgeslagen moeten worden en dat gebouw onderaan open is).
(Nog even benadrukken waarom ik Efteldingen niet vermeld: dan laat je mensen in je park die in feite geen ticket hebben. Dat kan je enkel bewerkstellingen door die te begeleiden, ofwel enkel na parksluit).
Dan is de keuze om het op te halen op een andere plek inderdaad logischer, waarbij in mijn ogen inderdaad het Loonsche Land het meest logische is: vrij grote parkeerplaats dichtbij, maar natuurlijk kan je daar geen overrompeling kwijt. Je kan ook geen gigantische hoeveelheid stock opslaan in het Loonsche Land, dus vermoed ik dat dat de reden is dat we met het huidige systeem uitgekomen zijn. Is het ideaal? Nee, absoluut niet, maar de Efteling is hier dan ook niet voor voorzien en heeft (duidelijk) hier geen ervaringen mee.
Ik vermoed dan ook dat dit in de toekomst niet meer zal voorvallen of heel anders aangepakt zal worden...