Liampie Ogja. De geweldige discussie opener ‘wat een onzin’. Ik zie jou nou al op meerde plekken en meerdere keren verkondigen dat ik/men gezegd heeft dat er niks fout is gegaan de afgelopen 20 jaar, maar dat staat letterlijk nergens. Ik zeg ook nergens dat daar toentertijd geen kritiek ergens op was of dat, dat er niet mag zijn… Ik snap ook niet waarom je er ineens een lijst van attracties bijhaalt van 2000 tot nu, waar net zo goed ook veel goeds over te zeggen valt en daarnaast ook veel bijgekomen is dat zeer geslaagd is. Dat PandaDroom, M&M en Nest! riedeltje is echt afgezaagd.
Het geen wat ik probeerde te zeggen is dat ik vaak bij de bouwprojecten in de Efteling een te voorbarige mening voorbij zie komen die later in het proces niet van toepassing is. Dat dus die misgeslagen plank vaak toch weer goed geraakt blijkt te zijn aan het einde van het proces.
Ik zeg nogmaals nergens dat alles geweldig en geslaagd is of opgelost wordt. Ik zeg nergens dat er geen kritiek mag zijn. Ik zeg wel, toegegeven op een cynische manier, dat negatieve/sceptische voorbarigheid me stoort om een bouwproject te kunnen volgen en enthousiast er over te zijn. Dat jij die qoute zelf herschreven hebt en zo gedraaid hebt zonder nuance om er gewin uit te halen, is aan jou.
Om m’n qoute voor de laatste keer uit te leggen. Ik doelde op de bouwprocessen waarin te voorbarig een oordeel wordt geveild voordat je er al iets zinnigs over kunt zeggen. Denk aan het dak van Symbolica. Maanden lang is er over gemiauwd en vervolgens is er een mooie tuin op gekomen. Maar de negatieve klanken die we dan maanden aan moeten horen voor in feiten niks, voeden alleen maar negativiteit bij de voorpret in mijn ogen. Speculeren mag, houd ik van. Dus de discussies om er achter te komen wat de functie wordt vind ik alleen maar tof, maar iets al afkraken of bekritiseren voordat er überhaupt iets over bekent is, is gewoon jammer en niet perse nodig.
Dat vind ik dus ook het geval met dit muurtje. De attractie opent verdikkeme over 1.5 jaar en we gaan nu al bakkeleien over een muurtje? Ik zie daar gewoon echt niet het nut van in. Tot zover weer mijn onzin waar ik vast wel weer iets over te horen krijg, maar die eer laat ik aan jou. Ik heb m’n zegje weer gedaan voor nu.