Michael en ze worden ruim afgezet met stevige hekken zodat het wortelgestel eronder niet wordt vertrapt door zware bouwvoertuigen die ongetwijfeld daar regelmatig gaan rijden.

Huh? Ik zie er inderdaad eentje waar een ruim hek omheen staat, maar de meesten hebben gewoon wat latten rondom de stam zodat deze niet beschadigd wordt. één van de bomen zijn zelfs gewoon de bakstenen tegenaan gelegd.

Op zich hangt het natuurlijk ook van type boom af. Ik verwacht niet dat de meeste bomen veel oppervlakkige wortels hebben, aangezien die het asfalt/betegeling kapot maken. (kan me voorstellen dat dit ook een rol gespeeld heeft voor de keuze voor welke bomen te verwijderen). Sommige bomen hebben wortels die breed groeien. Dat zal wel het geval zijn voor de boom waar dat ruime hek omheen staat. Andere bomen hebben dan weer wortels die vooral de diepte in gaan. Dat zal wel gelden voor de boom waar de bakstenen tegenaan liggen.

Coasterfrenzy Huh? Ik zie er inderdaad eentje waar een ruim hek omheen staat, maar de meesten hebben gewoon wat latten rondom de stam zodat deze niet beschadigd wordt. één van de bomen zijn zelfs gewoon de bakstenen tegenaan gelegd.

Er zijn op in ieder geval twee plekken bomen beschermd door middel van een hek rondom. En het is natuurlijk niet gezegd dat men al klaar is, want op sommige plaatsen wordt ook voorzichtig omgegaan met muurtjes. Dus wellicht dat men daar ook nog werkt en op een later moment hekken gaat plaatsen.

Wat ik van mensen met kennis van zaken heb begrepen is dat het niet zozeer wortels zelfs gaat, maar vooral om de grond niet teveel aan te stampen. Het systeem onder de grond is meer dan alleen een wortel en is allemaal kwetsbaar.

Michael Wat ik van mensen met kennis van zaken heb begrepen is dat het niet zozeer wortels zelfs gaat, maar vooral om de grond niet teveel aan te stampen. Het systeem onder de grond is meer dan alleen een wortel en is allemaal kwetsbaar.

Klopt. Uiteraard: Als je de grond aan stampt dan kwets je ook kleine wortels.. maar belangrijker nog: Je voorkomt dat het water goed de grond in trekt. Je kunt grond slechts heel beperkt weer los maken.

Handig om te weten, nu weet ik ook waarom de planten in mijn tuin niet zo goed aanslaan wanneer ik ze plant. Bedankt! 👍

Ben heel benieuwd naar het nieuwe gebied. Er is zoveel om naar uit te kijken:

• Wat er met de Fabula-wachtrij gaat gebeuren...
      • Of er ook een sfeervol walkthrough gedeelte komt zoals in het Spookslot, waar je niet per se stil staat te wachten in een rij...
      • Wat er met het heksenpad gaat gebeuren...
      • Of er halverwege in het budget gesneden gaat worden, misschien door lockdowns...
      • Of het net zo uniek en indrukwekkend als Villa Volta gaat worden destijds...
      • Wat er qua retail, horeca en wc's komt... en waar...
      • Of de rit niet super kort wordt om de capaciteit van het attractietype enigszins redelijk te houden...
      • Welke elementen van de oude situatie behouden worden, zoals de decoraties of sfeervol plein en gang naast het oude spookslot.

Ruubje Wat er met het heksenpad gaat gebeuren...

Ik heb die vraag aan Fons Jurgens gesteld bij de sluiting, maar ik kreeg er geen duidelijk antwoord op.. wat hij vertelde was dat we bepaalde elementen gaan terug zien, anderen niet meer, maar dat ging meer over het hele themagebied en niet zozeer het Heksenpad zelf.

Ruubje Of er halverwege in het budget gesneden gaat worden, misschien door lockdowns...

Gerelateerd hieraan heb ik gevraagd of de huidige economische situatie een gevolg zou hebben voor Dance Macabre, hij gaf aan dat hij hier natuurlijk wel bang voor is (iedereen zowat), maar hij verwacht en hoopt dat dit geen echte impact gaat hebben op Dance Macabre en het themagebied.

Ik moet de interviews nog volledig uittypen, en ik heb hier uit mijn herinnering getypt, ik update dit nog met de link als het interview online staat (alles is gelukkig wel opgenomen 😉).

Ruubje Of de rit niet super kort wordt om de capaciteit van het attractietype enigszins redelijk te houden...

Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon dezelfde edit van La Dance Macabre aan houden die ook voor het spookslot gebruikt werd. Het gedeelte vooraf kan wellicht iets korter. Ik hoop wel dat ze de kenmerkende donderklappen op het einde er in houden.. zelfs anno 2022 blijft die bas die het hele gebouw laat beven gewoon indrukwekkend.

Coasterfrenzy Je moet wel bedenken dat er in de zaal van het Spookslot meer mensen passen dan in de simulator van Danse Macabre, waar ook nog eens maar 1 van is (meestal zie je bij simulatoren meerdere in een voor capaciteit, maar aangezien ze hier natuurlijk met een set ipv met een film werken snap ik de keuze voor maar 1 simulator.)

Coasterfrenzy zelfs anno 2022 blijft die bas die het hele gebouw laat beven gewoon indrukwekkend.

Ja die verraste mij ook keer op keer.

Coasterfrenzy zelfs anno 2022 blijft die bas die het hele gebouw laat beven gewoon indrukwekkend.

Het grappig is eigenlijk nog wel dat dat vooral komt omdat de lucht uit dat Bose acoustic cannon door een stalen rooster werd geblazen, dat rammelt al sinds de opening 😄

FlyingTimo Dat hele bass-kanon zit er pas sinds eind jaren '80 toch? Werd eerst gebruikt bij de Trollenkoning, maar bleek toch iets te heftig voor het sprookjesbos. Daar kwam de trillende steen, en de bass werd naar het Spookslot verplaatst.

Japio Werd eerst gebruikt bij de Trollenkoning, maar bleek toch iets te heftig voor het sprookjesbos.

Toevallig vanochtend nog over gelezen op Eftepedia, het "Acoustic Wave Cannon" bleek niet effectief in de buitenlucht en daarom is bij de Trollenkoning dus voor de trilplaat gekozen. En inderdaad, daarna werd dat kanon naar het Spookslot verplaatst.

Coasterfrenzy
              Inderdaad die donderkoppen waren wel kenmerkend. Met de geluidstechniek van tegenwoordig zal dat nog wel indrukwekkender klinken, dus als ze het erin houden ben ik zeer benieuwd!

Wat vinden jullie trouwens beter/mooier/leuker?

De themagebieden van de Efteling die steeds één grote attractie hebben, en voor de rest horeca en winkels...
              (Huiverwoud, Max&Moritz, FM hebben 1 attractie..., Wereld van Sindbad heeft 2 attracties)

Of toch de themagebieden van Toverland waar ze in één seizoen even 6 attracties aan een gebied toevoegen...
              “Naast de vier mechanische attracties plant Toverland een nieuwe waterspeeltuin, een dreumesspeelplaats en(...)"

Ikzelf vind het een heel bijzonder pluspunt dat je bij een Efteling-themagebied je aandacht vooral geleid wordt naar een 'wereld' met een sfeervol plein en horeca, met de attractie haast als bijgedachte... waarbij je echt heel goed moet zoeken om een attractie-ingang te vinden (wat ook meteen de enige attractie-ingang is).

Aan de andere kant denk ik wel: zou het niet nóg gezelliger zijn dat je straks in het Huiverwoud kunt denken: "Nu hebben we een ritje in Danse Macabre gehad, dus laten we nog {infill x} gaan doen die ook in het Huiverwoud staat." Nu is het na een ritje Fata Morgana ook meteen richting exit themawereld lopen. Dat heeft trouwens ook wel wat magisch... maar toch blijft bij mij altijd een soort zin bestaan om meer kleine attracties te kunnen doen in eenzelfde Efteling-gebied.

Ruubje Ikzelf vind het een heel bijzonder pluspunt dat je bij een Efteling-themagebied je aandacht vooral geleid wordt naar een 'wereld' met een sfeervol plein en horeca, met de attractie haast als bijgedachte... waarbij je echt heel goed moet zoeken om een attractie-ingang te vinden (wat ook meteen de enige attractie-ingang is).

Ik vind niet per se dat attracties een bijgedachte moeten zijn. Het liefst zijn de werelden sfeervol maar er moet wel wat te doen zijn. Dan zou ik zeggen dat ik liever Toverlandse gebieden heb waar je ook iets tussen de meer E-ticket achtige attracties kan doen. Zorgt voor hogere capaciteit en afwisseling in de attracties die je doet.
                Ik snap zelf ook niet zo goed waarom de Efteling nog amper flatrides bouwt. Kijk wat voor moois ze met Sirocco hebben gedaan, dat moet toch ook kunnen met een Zierer droptorentje, een Intamin gyro swing of een Gerstlauer SkyFly, ik noem maar een paar infills die in elk park mogen staan. Flatrides hebben meestal ook minder oppervlakte dan een flinke darkride of achtbaan, wat weer goed is voor de 11% bebouwing.

• Tim vindt dit leuk.

Ruubje De themagebieden van de Efteling die steeds één grote attractie hebben, en voor de rest horeca en winkels...
                (Huiverwoud, Max&Moritz, FM hebben 1 attractie..., Wereld van Sindbad heeft 2 attracties)

Of toch de themagebieden van Toverland waar ze in één seizoen even 6 attracties aan een gebied toevoegen...

Phantasialand is een beter voorbeeld imo, Efteling noemt een graspekje nog en themagebied en Toverland ziet naar mijn mening nogsteeds uit als een speeltuin met identiteitscrisis. In Phantasialand daarentegen kunnen ze wel echt emersive gebieden maken, vooral omdat ze de restricties hebben waar ze heel mooi mee omgaan.

QDude24 In Phantasialand daarentegen kunnen ze wel echt emersive gebieden maken, vooral omdat ze de restricties hebben waar ze heel mooi mee omgaan.

Zou de directie/ontwerpafdeling van de Efteling überhaupt weleens in Klugheim of Rookburg rondgelopen hebben? Ik wil niet te cynisch overkomen maar als je daar hebt rondgelopen kun je toch niet meer met droge ogen beweren dat het Max en Moritz plein een volwaardig thema gebied is? Of de wereld van Sindbad ?

We kunnen het eerder themapleinen noemen.…

Ik heb er bij het Huiverwoud wel vertrouwen in dat we die sfeer die rondom het Spookslot hing terug gaan krijgen. Jammer van al die bomen die destijds zijn weggehaald bij de bouwplaats van M&M, je merkt nu toch wel dat daar echt een gat zit.

nevelig_nat Ik wil niet te cynisch overkomen maar als je daar hebt rondgelopen kun je toch niet meer met droge ogen beweren dat het Max en Moritz plein een volwaardig thema gebied is?

Dat plein bij M&M is zó leuk en Eftelings gemaakt dat het niet meer bij de achtbaan past.. 😆