Mark Persoonlijk ben ik er nog niet over uit of ik dit hoop of niet, maar ik denk haast dat het wel een zekerheidje is. Zeker met de capaciteit die genoemd wordt en de verwachting dat het een flatride achtige attractie wordt gezien geruchten en grootte gebouw, zal de ritduur niet heel lang zijn. Ik blijf het een beetje vergelijken wat dat betreft met Villa Volta. Ik ga er dus eigenlijk wel van uit dat de attractie een voorshow gaat bevatten.
Capaciteit en Voorshow hebben echter niets met elkaar te maken. De capaciteit van de attractie blijft gewoon hetzelfde. Een voorshow is eigenlijk meer een soort "wachtrij Entertainment".
In dat opzicht ben ik dan ook zeker voorstander van Voorshows. Aangezien ik liever daar sta te kijken/luisteren, dan dat ik in de wachtrij sta..
Echter het nadeel van voorshows is natuurlijk wel dat je ze ook doorloopt op het moment dat er geen wachtrij is. Op dat moment moet je gewoon langer wachten om in de eigenlijke attractie te kunnen.
In beide gevallen kun je de voorshow uiteraard ook zien als een soort "verlenging" van de attractie. Welke van de twee invalshoeken je kiest hangt denk ik ook af van de meerwaarde van de voorshow en hoe graag je de attractie wilt doen. Persoonlijk ben ik fan van een goede story telling en vind ik een voorshow vrijwel altijd een meerwaarde. De Efteling voert het meestal ook wel goed uit en dan dus zeker voorstander.
Er is ook nog een soort hybride versie. Dat zie je bij de wachtrij van bijvoorbeeld DVH of Van Helsing (MPG). Waar er niet echt een aparte voorshow is, maar de voorshow als het ware plaats vind tijdens het wachten. Meestal is de storytelling dan wel minder goed (of komt in elk geval minder goed over).