In de VS is er geen serieus pensioensysteem, dus je moet ook hier sparen voor je eigen oude dag of je nou zelfstandige bent of in loondienst. Ik doe dat zelf vooral via de zogenaamde 401k en Roth IRA-opties.
De 401k wordt direct van je salaris ingenomen en is in eerste instantie belastingvrij pensioensparen. Je betaalt pas belasting als je het geld laat uitkeren. Je mag daar maximaal $19.500 dollar per jaar aan inleggen, omdat 't anders een te groot belastingvoordeel is voor hoge inkomens, maar werkgevers kunnen dat als bonus verdubbelen of percentages van je inkomen matchen. Verdubbelen is vrij ongebruikelijk, dan moet je al in de financiële sector zitten, maar het matchen (bijvoorbeeld drie of vijf procent van je salaris) komt veel voor als secundaire voorwaarde.
De Roth IRA is maximaal $6000 dollar inleg per jaar en is inleg van je netto salaris, maar is dan weer bij uitbetaling belastingvrij. Beide opties kun je inleggen in variabele fondsen naar keuze, waarbij ik zelf meer mik op de lange termijn en minstens driekwart van mijn investeringen heb gekoppeld aan de grote markten en niet aan een agressieve strategie rond individuele aandelen. Vanwege 't gemak probeer ik vooral mijn 401k fondsen op te bouwen. Hoe meer je in je jonge jaren inlegt, hoe meer winst je uiteraard er op langere termijn uit kunt onttrekken.