In 2023 wil Plopsaland een nieuw indoorgebied openen rond de karakters van Bumba de clown. Zo'n gebied kunnen ze goed gebruiken, zeker nu het park het hele jaar door open wil blijven.

Dit nieuwe indoorgebied moet verschijnen aan de Noordzijde van het park, in het gebouw van de voormalige Klein Theater. Dit gebouw wordt al een aantal jaar niet meer gebruikt voor shows en is de laatste jaren vooral een opslag geweest voor Halloween en Kerst decoratie. Wat echter wel moet wijken voor deze uitbreiding is horecapunt Fred Kroket, wat al 21 jaar in het park te vinden is. Het restaurant is dit weekend gesloten als voorbereiding op de verbouwing. Ter vervanging komt hier een ander restaurant dat vormgegeven wordt als een nostalgische spiegeltent.

Bron foto: looopings.nl

Het nieuwe gebied komt uitgerust met een aantal kinderattracties, speeltoestellen, een theater, een restaurant met toiletten en last but not least, een nieuwe darkride.

Het plan voor een dergelijk indoorgebied bestaat al vrij lang. Origineel wilde Plopsaland in 2020 al een indoorgebied rond Bumba openen met een familieachtbaan. Dit plan werd uitgesteld tot 2021, maar vervolgens kreeg The Ride To Happiness voorrang. Inmiddels willen ze het gebied openen in 2023 en is de achtbaan geschrapt.

• Miky37 heeft hierop gereageerd.

Kunnen ze de naam binnenkort niet beter omvormen naar Plopsaland indoor de Panne? Leuk gebied maar waarom moet het weer in een loods gebouwd worden?

Joordi Volgens het looopings artikel is dit om het park meer winterproof te maken, dan heb je ook indoorgebieden en -attracties nodig, een opmerking die ook vaak terugkwam bij de voorgestelde winteropening van Walibi Holland. Vind ik best een goede reden om een indoorgebied te bouwen. Plopsaland heeft voor een familiepark met jaarrond opening ook verrassend weinig overdekte attracties, eigenlijk alleen Majaland en het Bos van Plop.
      Daarnaast lijkt het er best goed uit te zien aan de buitenkant. Als ze op genoeg plekken bomen laten staan of bijplanten verwacht ik niet dat dit een lelijke loods wordt.

Joordi Kunnen ze de naam binnenkort niet beter omvormen naar Plopsaland indoor de Panne? Leuk gebied maar waarom moet het weer in een loods gebouwd worden?

Hoezo ‘weer’ eigenlijk? Ze hebben nu alleen Majaland indoor. Je kan een dagvullend bezoek aan het park brengen zonder een indoor gedeelte te gebruiken. Dan heeft het indoordeel toch niet de overhand in het parkaanbod?

Ik ben zelf erg benieuwd naar het gebied. Eindelijk eens een echte Plopsa-darkride, ik ben heel benieuwd wat ze daarvan gaan maken.

luc136 Eindelijk eens een echte Plopsa-darkride, ik ben heel benieuwd wat ze daarvan gaan maken.

Ik denk niet dat we ons veel hoeven voor te stellen van een Bumba darkride. Deze zal zich namelijk op de doelgroep van Bumba gaan richten. Al met al een welkome aanvulling. Ik vind dat Plopsaland de Panne echt te weinig darkrides heeft voor een familiepark.

• Erik heeft hierop gereageerd.

msnguy Heel de Plopsa groep heeft te weinig dark rides. Bumba wordt na Bos van Plop de tweede die ze zelf bouwen en Bos van Plop had al een bestaand ritsysteem. Andere dark rides zoals Burg Falkenstein in Holiday Park en Smurfenavontuur in Plopsa Station waren al aanwezig in het park voordat Plopsa het overnam.

Plopsa moet zeker meer kunnen.

Erik Ik hoop op z'n minst dat ze kiezen voor 3D figuren in de darkride. Als ze alleen borden neerzetten met die 2D tekenstijl figuurtjes, dan wordt het wel erg goedkoop ogend. Dan zijn 3D figuren en (simpele) animatronics toch leuker.

Joordi Mayaland zit er toch best mooi uit? Vooraan nette geveltjes en achteraan grote ramen.

Ik verwacht overigens dat de Bumba darkride vrij basic zal zijn, vergelijkbaar met de Smurfendarkride in Comic Station.

Het lijkt mij een mooie aanvulling. Behalve Mayaland is er weinig binnen te doen, logische keuze om dit toe te voegen als je je park winterproof wil maken. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit een leuke, familievriendelijke plek gaat worden met mooie aankleding.

Bos van Plop had bij al mijn bezoeken een lange rij, dus ik denk dat er zeker vraag is naar een tweede dark ride

• Tim heeft hierop gereageerd.
            • Tim vindt dit leuk.

QDude24 Ook wel een vrij lage capaciteit, maar er is zeker vraag naar meer attracties voor het hele gezin in Plopsa.

Fijn om te zien dat ook bij onze zuiderburen de investeringen gewoon doorgaan ondanks de afgelopen 2 spannende jaren. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Plopsa hier iets moois van gaat maken. Aan de tekening te zien wordt de buitenkant van de loods volledig opgevuld met circustenten en dergelijken, dus van loods zullen we gelukkig weinig zien.
              Een indoorgebied is niet alleen een mooie 'winterproof' toevoeging maar waarschijnlijk ook de enige optie om op die plek iets groters neer te zetten. Ze zitten daar toch wel heel erg dicht op de omwonende.

Ben wel benieuwd naar de darkride, Bumba bestaat uit heel simpele scènes. Desondanks verwacht ik wel een super strak afgewerkte attractie waarmee Plopsaland echt kan laten zien wat ze kunnen.

Ik verwacht vrij weinig technisch hoogwaardig in de Bumba-darkride. En dat is gewoon omdat de serie gericht is op baby's en peuters/jonge kleuters. De meerkost om scènes in 3D af te werken is helemaal niet nodig en er geen geen zeer decoratieve scènes komen. Puur omdat een kind van die leeftijd anders een overload van informatie krijgt. Enige waar ik benieuwd naar ben is de keuze van het vervoersmiddel. Mijn inziens lijkt een omnimover een ideaal systeem voor deze darkride. En dat zorgt ook voor een goede capaciteit. De kosten zullen bij zo'n systeem ook wel nog meevallen denk ik.

• scagen heeft hierop gereageerd.

Michielsken Mijn inziens lijkt een omnimover een ideaal systeem voor deze darkride. En dat zorgt ook voor een goede capaciteit.

Ik zat zelf ook met een omnimover in mijn hoofd, ook omdat je bij dit systeem de scene's vrij eenvoudig/repetitief kan houden zoals we zien bij Carnaval Festival in de Efteling

Op de bouwtekeningen staan in ieder geval maar een aantal karren ingetekend, maar dit is natuurlijk demonstratief. Wel een moeilijk lange wachtrij zeg

• Hjalmar heeft hierop gereageerd.
                • Tim vindt dit leuk.

QDude24 Booo, veehok wachtrij! Jammer weer dit. Zeker met 2/3 jarige een no-go en had zo leuk aangekleed kunnen worden met Bumba.

De bouwtekening van de darkride belooft weinig 3D elementen, of veel diepte. Het grootste gedeelte van het oppervlak wordt ingenomen door track.

Ik zie op de bouwtekeningen trouwens vier pijltjes in het station staan. Ik verwacht daarom dat het rit systeem een circustrein gaat worden en niet iets met losse karren.

Erik Ik zie in het station 5 karretjes en 4 daarvan staan bij poortjes. Die laatste staat bij de uitgang zo te zien. Dus als het treintjes zouden zijn, hoe denk je dat het uitstappen dan in zijn werking gaat?

Het lijkt mij dus niet dat het treintjes gaan zijn, maar een omnimover lijkt mij ook onwaarschijnlijk door die poortjes en het uitstap station. Ik denk dus dat het losse karretjes gaan worden.

• Erik heeft hierop gereageerd.

Jay-RideMaster Ik denk dat er geen mensen plaats nemen in de locomotief.

EDIT: Ik zie wat je bedoelt. Nevermind. 😅