(Edit @Niek : Inmiddels staat dit TR weer netjes in de huiskamer, die vanaf heden openbaar toegankelijk is)
Ik had jullie in mijn laatste TR over Tayto Park beloofd nog het e.e.a. te laten zien van mijn reisje naar Ierland. Het heeft even geduurd maar nu is mijn afstudeerscriptie(HBO Technische Bedrijfskunde, voor wie het interesseert) ingeleverd en kan ik weer even ademhalen. 😅
Gezien mijn stagebedrijf vlakbij de airport ligt, ik dus elke dag vliegtuigen op zie stijgen en zie landen vanuit mijn office en ik vliegen stiekem best wel leuk vindt, werd de behoefte aan een klein goedkoop tripje elke dag een stukje groter. Dus vandaar zat ik ineens in Ierland voor 4 dagen.
Ik probeer dit TR een beetje in tijdsvolgorde uit te smeren over de 4 dagen dat ik er was (2e dag in Tayto Park staat Hier)
Dag 1
Als je in Eindhoven woont is een airport in de achtertuin redelijk fijn, na een klein half uurtje fietsen, 5 minuutjes in de rij voor de beveiliging en een bak Starbucks stond deze 737 al voor me klaar. 2 a 3 uurtjes later zat ik al in Dublin en zo is de ervaring niet eens heel anders dan wanneer ik de trein naar Zwolle neem.
Mijn avontuur begon dit keer bij Dublin Castle. een mooi voorbeeld van de prachtige architectuur die in Ierland te vinden is. Omdat ik anderhalf jaar geleden ook in Dublin ben geweest heb ik dit keer de plekjes uitgezocht die ik vorige keer had overgeslagen.
Hier heb ik ongeveer een uurtje rondgelopen. Ik vind het fascinerend hoe er vroeger zo veel aandacht, tijd en dus detail in gebouwen kon worden gestoken en kan er zelf de hele dag naar kijken als ik wil.
Datzelfde geld voor het naastgelegen Christ Church Cathedral. Het is dat ik met een vriend van mij uit Taiwan had afgesproken anders was ik daar ook een uurtje blijven hangen.
Die avond heb ik doorgebracht in 'The George', heb hier geen foto's gemaakt (veel te druk met Guinness drinken) maar dit was geloof ik de eerste Gay Bar in Dublin. Het was leuk om een keer te zien maar ik vind de sfeer in de gemiddelde Irish Pub een stuk leuker.
Dag 3
Dit is eigenlijk het standaard plaatje van Dublin, grote dubbele bussen, taxi's en een combi tussen oude en nieuwe architectuur op de achtergrond. Het nadeel van Ierland is dat alles vrij grijs is dus die gele bussen steken er wel mooi tussenuit!
Trinity College werd aangeraden als must-visit tijdens mijn vorige bezoek aan Dublin, maar eigenlijk vond ik het niet zo bijzonder. Ja het ziet er mooier uit dan de Fontys of TU/e campus in Eindhoven, maar dat is het dan ook wel.
Daar vlakbij zit Saint Stephens Green, een prachtig parkje tussen al die grijze gebouwen, groot genoeg om even helemaal te vergeten dat er een drukke stad om heen staat!
Die middag ben ik naar de Guinness store house geweest, ofwel een tour door de Guinness brouwerij. dit was echt heel tof! Het is met €22,- een redelijke investering maar je krijg er wel een gratis pint Guinness of een ander drankje voor terug. Hoewel de store house niet heel groot is hebben ze er echt iets moois van gemaakt, je kan op eigen tempo ondervinden wat er allemaal moet gebeuren voordat een pint Guinness voor je neus kan staan en je mag zelfs je eigen Guinness leren tappen!
Het store house had zeven verdiepingen met op elke verdieping een ander stukje verhaal van Guinness, bijvoorbeeld het vermalen van granen, de geschiedenis van Guinness-reclames, een heuse 'Tasting room' en bovenin een skybar waarin je onder het genot van een heerlijke pint over de stad uit kon kijken! Het was een behoorlijk complete ervaring waar je zo 2 à 3 uurtjes mee zoet bent, als het niet meer is.
Ik was hier op een random donderdagmiddag en het was al redelijk druk. Het is natuurlijk wel een van de grootste tourist traps die Dublin te bieden heeft. Kaartjes kunnen, met tijdsloten van tevoren worden gereserveerd en dat is wel een aanrader als je op een wat drukker moment wil komen.
Dit is dus de 'Tasting Room' waar we allemaal (of tenminste, iedereen boven de 18 jaar) een kleine schattige mini-pint kregen! Hoewel hier een korte wachtrij voor stond was het ook inbegrepen bij de entree en dus erg leuk om mee te pakken! 😃
Klein feitje, deze harp is niet alleen het logo van Guinness, maar ook het nationale logo van Ierland! Na een hele geschiedenis vol bezetting vanuit de UK en revoluties voor onafhankelijkheid hebben ze in Ierland besloten deze harp als nationaal logo te gebruiken, maar vanwege copyright-achtige redenen (en/of omdat ze niet willen overkomen als een stel zuiplappen) hebben ze het logo maar omgedraaid. Alle ieren hebben dus een gemirrorde versie van deze harp in hun paspoort staan.
De bovenste verdieping van de Guinness Store house is dus deze bar met een mooi uitzicht over de stad, hoewel je normaal maar één bonnetje krijgt voor een gratis pint kwamen er bij mij om een of andere reden twee uit de ticketautomaat rollen! 😮😃
Na een ruime liter bier te hebben genuttigd in deze skybar ben ik enigszins aangeschoten terug naar mijn hostel gegaan. Op de vierde en laatste dag was een tour gepland naar Belfast, Giant's Causeway en Carrick-a-Rede Rope Bridge.
Dag 4
Na een onmenselijk vroege tijd uit bed gekomen te zijn en een paar uurtjes in een Tourbus van Wild Rover Tours gezeten te hebben passeerden we de grens naar Noord-Ierland, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. Deze grens is op dit moment vergelijkbaar met de gemiddelde grens tussen Nederland en België maar het is natuurlijk de vraag of dat zo blijft met al dat Brexit-gedoe daar.
In de bus kregen we de keuze of we in Belfast met zwarte taxi’s door de stad wilden scheuren met wat politiek geneuzel op de achtergrond of naar de Titanic Experience wilde gaan. Mijn keuze is gevallen op die laatste optie.
Van buiten ziet het er veelbelovend uit, een gebouw in de vorm van een soort stalen klaver, dus met vier naar buiten staande hoeken. Een mooi groot bord bij de ingang. Dit gebouw staat blijkbaar op de plek waar vroeger de Titanic in elkaar is gezet, ondanks wat uitleg daarover was daar weinig meer van te zien.
De Experience viel me uiteindelijk wel tegen. In het gebouw waren wel wat interessante dingen te zien zoals bovenstaande reconstructie van een van de luxere cabines. Een schaalmodel van het schip en vooral, een Suspended Darkride! Dit was wel een leuke verassing. Deze Darkride had een erg interessant ritsysteem waarin de karretjes hun afstand tot de track flink konden vergroten, het zal een meter of 6-8 geweest zijn wat we op gegeven moment onder de track hingen. Iemand hier enig idee wie dat ding gebouwd heeft? Zijn er meer van?
In de wachtrij (10 minuutjes) voor deze Darkride kwam er een belangrijk mailtje met goed nieuws over mijn verhuizing naar Taiwan (vanaf Augustus). Omdat een hoop familie, vrienden en kennissen daarna gebeld moest worden en ik het verder toch niet zo interessant vond binnen ben ik er vrij snel doorheen gegaan heb ik verder niet echt goede foto’s. Wel heb ik weer een leuk feitje over de Titanic!
Blijkbaar heeft die hele film met een jonge (en knappe!) Leonardo DiCaprio 22x zo veel gekost dan het schip zelf, nu is er natuurlijk een hoop inflatie overheen gegaan maar dit laat toch wel even zien hoe groot de filmindustrie nu eigenlijk is.
Het volgende stukje van de tour is de reden dat ik mee ben gegaan: Giant’s Causeway! Dit is een plekje op een van de meest noordelijke puntjes van Ierland en is samen met de Cliffs of Moher een van de mooiste stukjes natuur die het land te bieden heeft.
Een bezoekje aan Giant’s Causeway begint met een korte wandeling, op deze foto is al goed te zien hoe het landschap gevormd is door een combi tussen aardverschuivingen, het vloeien van lava en het vormen van rotsen door de zee.
Van te voren werd gewaarschuwd over gladde stenen, woeste zeeën en andere gevaren tijdens een bezoekje aan deze locatie. Ik heb mijn voeten gelukkig droog kunnen houden.
Giant’s Causeway staat vooral bekend vanwege deze zeshoekige rotsen. Het zit er uit als een wild kunstproject maar is toch echt door de natuur gevormd! Dit bijzondere aanzicht was voor mij al reden genoeg om naar Ierland te gaan.
Buiten dat het een mooie kans was om mijn nieuwe Vans te showen, is op deze foto goed te zien hoe groot deze rotsen ongeveer zijn t.o.v. mijn maat 46 voeten, al deze rotsen waren ongeveer even groot en dus het perfecte formaat voor een zitkrukje of opstapje. Ik mocht er helaas niet eentje meenemen, er liep daar wat beveiliging rond om af en toe te fluiten naar mensen die iets te dichtbij de zee kwamen.
Als ik het goed begrepen heb is deze locatie gebruikt voor het filmen van Game of Thrones en een paar andere series en/of films. Ik kan me best goed voorstellen dat hier een of andere held de zee uit komt wandelen.
Omdat het Ierland is gaan er uiteraard ook allerlei sprookjes en/of verhalen over deze plek rond. Mij is verteld dat een reus (vandaar ook de naam, Giant’s Causeway!) geprobeerd heeft om de zee over te steken richting Schotland. Waarbij hij zijn schoen was verloren (een van de rotspartijen hier heet ‘The Boot’) en waarbij een orgel heeft neergezet zoals te zien is op bovenstaande foto. Daar hoort uiteraard een gerucht bij dat je dit orgel een keer per jaar kan horen spelen.
Gian’t Causeway heeft een ronde looproute die dus eerst langs al die prachtige stukken natuur vlakbij de zee gaat en vervolgens via de bovenkant van de kliffen terug, hier horen uiteraard ook prachtige vergezichten bij en hoewel het op de foto niet echt te zien is wat Schotland in de verte net te zien vanaf daar.
Een kort busritje inclusief schoonheidsslaapje later kwamen we aan bij de laatste stop van deze trip: Carrick-a-rede rope bridge! Hoewel het landschap niet heel erg veel verschilt van voorgaande foto’s hebben ze hier een toffe, maar redelijk creepy touwbrug om nog net een stukje dichter bij de zee te komen.
Nadeel van zon brug is dat er niet te veel mensen tegelijkertijd op kunnen lopen, en tweerichtingsverkeer ook niet echt een optie is. Het resultaat is de langste wachtrij van heel mijn vakantie (bijna 30 minuten) en ondanks de mooie natuur om ons heen had het van mij eigenlijk niet gehoeven.
Hier dus die hangbrug, toch wel spannend zon 20 à 30 meter boven de zee!
Ook op dit eiland zag alles er prachtig uit!
Iemand heeft hier zelfs een vakantiehuisje neergezet? Wel lekker avontuurlijke locatie zo!
Terug in Dublin heb ik de vakantie afgesloten met een echte ‘Irish Stew’ met bijbehorende Guinness. Ik had besloten de nacht door te brengen op de airport omdat ik om 8 uur s ’ochtends ging vliegen. Ik ging hier rond een uur of 11 heen maar achteraf gezien had ik beter wat langer in Dublin kunnen blijven. In de terminal was alleen de McDonalds open en alles wat een beetje interessant was sloot om 12 uur. Hoewel veel mensen het probeerden vond ik het slapen in de Mc ook niet echt een optie. Toen ik om 5 uur eindelijk door de beveiliging mocht heb ik nog wel kunnen genieten van een koude Guinness voor mijn vlucht (Want tja, op een vliegveld gelden er geen ongeschreven alcoholregels toch?)
Na 2 seconden van dit ‘mooie’, redelijk nieuwe Ryanair interieur genoten te hebben werd ik wakker in Eindhoven en was de vakantie helaas voorbij. Ierland is een prachtige bestemming voor een kort en goedkoop tripje en kan ik iedereen aanbevelen die er even tussenuit wil knijpen!
Bedankt voor het lezen van dit TR. Het woord ‘Guinness’ komt maar 13 keer terug, valt nog mee toch?! Mijn volgende reis op de planning is via Dubai naar Taiwan en daar blijf ik dan minimaal zes maanden wonen, dus binnenkort meer TR’s van mij van gekke aziatische parkjes!
Edit: Thanks voor het verplaatsen Niek!