Mij lijkt het niks. Ik snap het niet vanuit het park geredeneerd en ook niet vanuit de gast gezien.

Praktisch vanuit het park gezien: het belemmert je behoorlijk in je onderhoudsplanning, zou ik denken. Nu kunnen ze daar de hele winter over doen: één keer na Halloween bijvoorbeeld de bakjes van het reuzenrad halen en dan vlak voor opening rond Pasen er weer op. Gaan ze die straks laten hangen, of halen ze de bakjes er twee keer af? Boel extra werk... En zo zijn er vast meer voorbeelden te bedenken waardoor dit zorgt voor extra werk voor de TD.

Wellicht dat Walibi kerstmarkten ook ziet als een soort festival, dan zou het passend te maken zijn binnen de aankleding, maar ik weet niet of dat zich loont voor zo'n korte periode. Bovendien: op een kerstmarkt houd ik mezelf warm bij een vuurtje en met veel glühwein. Lekker aan de drank - niet heel handig voor een park als Walibi.

Praktisch vanuit de gast gezien: Walibi heeft nauwelijks binnenattracties. Je loopt en staat de hele dag in de kou. Zie vorige punt over opwarmen (ik heb écht een hekel aan kou, haha). Dan ga ik liever iets binnen doen. De Efteling heeft bijvoorbeeld meer binnenattracties en Toverland heeft zelfs twee hallen binnen. Als ik in de kerstvakantie naar een pretpark ga, dan liever daar naar toe.

Kortom, geen voorstander. En dan denk ik ook nog aan Corona, waar we volgende winter maar zo last van kunnen blijven hebben... dan lijkt het me al helemaal niet logisch om nu dit soort plannen te gaan maken.

Volgens mij heeft iemand de winteropening van Energylandia bezocht en gedacht dat ze het in de polder dan ook wel kunnen 😆😆

Tegen alle ontwikkelingen in. Parken zullen eerder gaan sluiten in de winter vanwege corona.

Ik zie dit idee wel zitten eigenlijk. Leuk sfeertje creëren en inzetten op een openstelling in de avond zou fantastisch zijn. Maar dat is wishful thinking. We gaan het zien!

Zo ligt Walibi er trouwens op dit moment bij:

Tja, met mooi zonnig weer zou t nog wel te doen zijn, maar met regen of ander slecht weer kan ik me er nog niet veel bij voorstellen.

Ik ben wel eens op een gure januari dag in Slagharen geweest en dan was je blij dat je ff kon opwarmen in t circus of bij een andere show.

In walibi niets van dat alles.

Persoonlijk zou ik er niks op tegen hebben om Walibi in de kerstvakantie te bezoeken, alleen wat is het aanbod dat ze gaan aanbieden? En er moet op z'n minst extra punten komen waar men zich op kan warmen, of dat nu in de vorm van (kamp)vuren is of misschien een tent met extra indoor horeca.

Ik denk overigens niet dat de onderhoudsplanning echt in gevaar komt, gezien er rond de kerstdagen zover ik weet sowieso weinig gedaan werd, alleen het afbreken / opbouwen van attracties zou je dan daarom heen moeten plannen.

Ik ben nieuwsgierig wat Walibi hiervan kan maken, al geef ik ze alle lof om het te gaan proberen.

hmmm een park dat minstens 800.000 bezoekers per jaar trekt... Ik denk dat ze er alleen maar verlies opdraaien.

tuindwerg Praktisch vanuit de gast gezien: Walibi heeft nauwelijks binnenattracties.

... Vanwege dit

Daffie Tja, met mooi zonnig weer zou t nog wel te doen zijn, maar met regen of ander slecht weer kan ik me er nog niet veel bij voorstellen.

... En vanwege dit

En ik vraag me af waar ze de sfeer vandaan gaan halen. Ik kom er nooit omdat het een betonbak in de polder is... en een paar bomen.

Pascal-Manu Ik kom er nooit omdat het een betonbak in de polder is... en een paar bomen.

Dit is de meest suffe beschrijving voor Walibi die ik in de laatste 15 jaar heb gezien. Zwaar onterecht ook nog eens.

Mochten ze investeren in een flink aantal heaters, indoor locaties zou ik het absoluut leuk vinden om het park eens te bezoeken. Vroeger vaak genoeg rond het park gelopen in de winter en toen lag er sneeuw. Iets wat nu nog nauwelijks voorkomt, dus zo'n gedachte vanuit Walibi is begrijpelijk.

Pascal-Manu hmmm een park dat minstens 800.000 bezoekers per jaar trekt... Ik denk dat ze er alleen maar verlies opdraaien

Als je zo al gaat denken, dan had het park na 1 seizoen ook al direct kunnen stoppen met hun halloween event. Dat was 20 jaar geleden ook niet direct het enorme succes wat het nu wel is.
          Als Walibi dit winter event de tijd geeft om te groeien en ook net als bij de Fright Nights in blijft investeren, zal het zeker ook wel een succes kunnen worden.

Hjalmar Zwaar onterecht ook nog eens.

Mijn opmerking is misschien wat overtrokken, dus ik begrijp je. Ik heb er gewoon niets mee. Dat is wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen 😆

Als Walibi dit wil doen, denk ik dat ze zich wel moeten onderscheiden van wat de Efteling al biedt. Op hun eigen manier. Bestaat er zoiets als een winterfestival? Gewoon gezelligheid creëren. Ik zie al een Duitse wintermarkt voor me, schaatsen op het veld van de vroegere kinderboerderij (als de Efteling er toch mee stopt...), misschien een plek met een sneeuwmachine die sneeuw maakt voor een sneeuwballengevecht. Net als met halloween zijn er genoeg plekken die je kan gebruiken om die sfeer te brengen naar het park. Dan kan het nog best weleens werken.

• Tim vindt dit leuk.

Op het oude El Toro plein zouden ze bijvoorbeeld zo’n opblaasdome kunnen plaatsen. Of wat dacht je van een ijsbaan bij de oude kinderboerderij. Het pad vanaf de Hall of Fame naar het reuzenrad volzetten met kerstkraampjes. Firepit opnieuw gebruiken voor kampvuren, live muziek en horeca. Alles aankleden met decoratie en lampjes. Walibi een kerstoutfit laten dragen. Zomaar even wat ideeën. Ik zie er wel potentie in.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Loekiloeki Op het oude El Toro plein zouden ze bijvoorbeeld zo’n opblaasdome kunnen plaatsen. Of wat dacht je van een ijsbaan bij de oude kinderboerderij. Het pad vanaf de Hall of Fame naar het reuzenrad volzetten met kerstkraampjes. Firepit opnieuw gebruiken voor kampvuren, live muziek en horeca. Alles aankleden met decoratie en lampjes. Walibi een kerstoutfit laten dragen. Zomaar even wat ideeën. Ik zie er wel potentie in.

Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar alsnog zit je met de buitenattracties. Walibi Belgium wou ook een winteropenstelling en opende bewust Popcorn Revenge om een extra binnenlocatie te kunnen aanbieden. Daarnaast hebben ze ook nog een zwembad, CoT en veel meer binnenhoreca. En zélfs daar heb ik mijn twijfels bij een winteropening.

Ik hoop voor Walibi dat het aan slaat, maar ik zie de doelgroep van Walibi niet met -3 in de Goliath zitten. Als deze tenminste kan draaien, want zijn grote broer in Haßloch weigert al op te starten bij 5 graden of kouder. Verder weet ik uit ervaring dat MP Express in Movie Park Germany ook pas rond die temperaturen kon opstarten. Je hebt natuurlijk truckjes zoals de Efteling toepast (wielverwarming), maar is deze investering het waard voor een experiment?

Walibi heeft wel vaker gestunteld met "goede ideeën" waarbij ze de stekker eruit trokken na enkele jaren (Out of Control, Fantasy Festival, Game Over, Pokémon Days). Ik verwacht dat het winterevenement ook wel in dat rijtje gaat komen te staan.

Hmm.. paar praktische uitdagingen voor Walibi in de winter, denk ik. Zeker niet onmogelijk, gezien andere parken het ook doen, maar Walibi is er momenteel toch echt niet goed op voorzien.
            Welke minimumtemperaturen hebben de achtbanen die er nu staan? Want als er bepaalde banen niet kunnen draaien in de winter, kan dat een serieuze domper zijn. Gelukkig is er geen al te groot aanbod van water-attracties, dus dat valt nog goed mee qua bezetting... de grotere issues gaan volgens mij het gebrek aan binnenlocaties zijn, en vooral dat die niet echt geïsoleerd zijn of echt verwarming hebben, dat zou wel eens lastig kunnen zijn, maar aan alles is wel iets te doen.

Grootste ding wat ik zie is dat er eigenlijk te weinig horeca is (kan bijgeplaatst worden, tijdelijk) en dat er eigenlijk maar 1 indoor-attractie is. Maar, combineer het met een mooie markt, en wie weet wat er lukt.

Verbazend eigenlijk hoe fel pretparken in de Winter gevolueerd zijn. In 2014 was Walibi België ook open in de winter, onder de naam Winter KidsPark. In feite waren het 5 kinderattracties op het inkomsplein, beetje een zielig zicht.
            7 jaren later spreken we van volledige parken open te houden in de Winter. Corona heeft toch het een en het ander veranderd in de pretparkwereld, lijkt het.

Kevjoe Welke minimumtemperaturen hebben de achtbanen die er nu staan?

In mijn werktijd was het volgens mij 4 graden, een manier om het lager te krijgen is door de olie te vervangen voor eentje met een lage viscositeit. Dat zou het al makkelijker maken om in de winter te openen. Probleem is alleen dat je de olie uit alle wielen moet halen, vervangen voor de nieuwe en dan het riedeltje herhaald wanneer je naar de zomer gaat. Club WAB(?), heeft al wel indoor verwarming. Zo ook Haciënda aangezien ze die dicht hebben gemaakt. Maar ja, je moet niet kou gevoelig zijn wil je een hele dag in de winter rondlopen in Walibi. Dat gezegd hebbende, dat heb je met elk park wel, herinner mij menig dag in Disney, Europa Park waar het vroor en koud was en dan maakt het niet uit hoe lang je binnen zit. Koud wordt je toch wel 🙂

Op zich geloof ik best dat een winter opening voor Walibi kan werken. Maar ik denk ook dat ze dan best wat uitdagingen hebben om het een succes te laten worden. Want zoals hier terecht opgemerkt wordt heeft Walibi Holland niet heel veel binnen locaties en zullen ze dus veel plekken in het park moeten inrichten waar mensen zich kunnen opwarmen.

Het idee dat hier werd geopperd om er een kerstmarkt bij te doen voor het festival gevoel vind ik persoonlijk een hele leuke. Ik vraag me alleen af of de doelgroep van Walibi Holland dat ook iets interessants vind.

Marvin Ik vraag me alleen af of de doelgroep van Walibi Holland dat ook iets interessants vind.

Walibi wilt zich graag voor de zoveelste keer richten op families. Dan kan dit samen met de nieuwe attractie op de plek van de kartbaan wel een goede eerste stap zijn.

Alle achtbanen in Walibi rijden niet meer op olie maar op vet. Zie TPS - Walibi

Een achtbaan kan prima rijden met koudere temperaturen, als je maar de wielen warm kan houden. Dat is wat lastiger maar niet ongebruikelijk.