Na twee dagen in Energylandia te zijn geweest (verslag volgt nog 😉 ) is het tijd voor een nieuw Pools pretpark: Legendia. Het park ligt in het niet zo heel pittoreske Katowice. Wij hebben in ieder geval niets moois gezien in Katowice, maar de binnenstad hebben we niet bezocht. Als we wat gemist hebben, hoor ik het graag. Alhoewel… dat suggereert dat ik er graag nog eens terugkom. En daar ben ik nog niet over uit!
De ingang van Legendia
Het park opent pas om 13 uur. Na een lekker rustige start van de dag checken we rond de lunch uit en rijden we naar het park. Kar-aoke volgt totdat we beweging zien. De poorten gaan voor ons open, in eerste instantie alleen voor de mainstreet. Dat komt goed uit denken we, dan kunnen we lekker gaan lunchen. Maar hmmm, in de mooie mainstreet is niet echt een lunch mogelijk. De gebouwen zien er wel leuk uit, een prima eerste indruk van het park krijgen we zo.
Leuk aangekleed!
Overzichtje van de Mainstreet
We bezoeken de expositie over bergen (onduidelijk wat dit doet in een pretpark), lopen wat door het winkeltje en hangen vooral maar wat rond. Na een niet heel erg feestelijke ceremonie gaat het park open voor ons en circa 30 andere bezoekers. We slaan linksaf rond het meer… en ontdekken dat alles nog dicht is. De attracties openen nog later dan het park. Bummer. We slenteren wat rond. Niet alles ziet er even pittoresk uit tegen een achtergrond van hoge flats, en de staat van sommige attracties maakt ons niet veel vrolijker. We zijn inmiddels al door het halve park gelopen, we hebben het halve rondje rond het meer afgelegd, als er tegen half twee wat meer actie te bespeuren is. Tot die tijd leek het alsof we in een gesloten park liepen: er was bijna niemand te zien; geen personeel of andere bezoekers. Maar nu zien we af en toe medewerkers lopen, en even later is het zo ver: we horen Lech Coaster door de baan zoeven.
Daar komen we voor! Lech Coaster wacht op ons aan de overkant van het meer.
"Gezellig" kindergebied, zo vlak bij de flats.
Dit stukje zag er wel leuk uit: een nieuwe waterbaan. Met het oog op het matige weer (het was best fris) hebben we deze met alle plezier overgeslagen.
Hier stond blijkbaar een toffe Breakdance. Jody is niet blij.
We lopen Energylandia-stijl de hele wachtrij door, om te ontdekken dat dat niet nodig was geweest, en staan uiteindelijk in een leeg station. Instappen maar! Ik ben heel benieuwd, deze baan schijnt echt super te zijn. Een deel van de groep is eerder in Legendia geweest en kan niet wachten om weer in Lech Coaster te gaan. Mijn verwachtingen zijn dus hooggespannen. En dan kan het misschien alleen maar tegenvallen… en dat blijkt. Een toffe rit volgt, maar ik ben niet onder de indruk. Lech Coaster is leuk, zeker niet sLECHt. (Ja, de baan is onovertroffen als het gaat om mogelijke woordgrappen). Lech Coaster maakt mijn verwachtingen niet waar. En eerlijk gezegd: dat ligt misschien wel meer aan de verwachtingen dan aan de baan zelf. Want die is, nogmaals, echt wel leuk. Maar geen top 5. En ook geen top 10. Top 25? Mwah…. Een ritje achterin volgt en dan ga ik de baan wat meer waarderen. Op sommige punten is hij lekker intens en de first drop is geweldig, zo boven het water. Maar al met al: niet fantastisch genoeg voor mij.
Tof: de trein gaat dwars door het station heen!
We zijn inmiddels dus het halve park doorgelopen, maar vinden niets wat lijkt op een plek om iets te eten. Alles is dicht… maar gelukkig vinden we dan schnitzels, met uitzicht op de Devil’s Loop; een iconische achtbaan. Prachtig om die twee loopings zo naast elkaar te zien. En de lunch valt ook niet tegen. Voor een prikkie krijgen we veel schnitzel. Top!
Je vergeet bijna dat je in een pretpark loopt... Meestal ga ik naar een pretpark om de werkelijkheid even achter me te laten, hmmm....
Een van de hoogtepunten hoor
We doen daarna Devils Loop. Mooi plaatje, fotogeniek. We twijfelen wel een beetje aan de technische staat. Ik zie op RCDB.com dat de baan uit 2007 komt – 1987 had ik ook geloofd. Het rammelt allemaal wat, maar het is minder pijnlijk dan verwacht. Mocht je trouwens denken ‘ik ben in Legendia geweest maar de naam van deze baan zegt me niets’: dat kan kloppen; hij wisselt om de paar jaar van naam. (Tic-Tac) Tornado was de naam t/m 2018. Maar hoe dan ook, al met al een positieve verrassing. We zijn ook positief over de lachspiegels en de glijbaan die we daarna doen. Jeej! We moeten iets om onze tijd te vullen, want ik heb inmiddels wel door dat dit niet bepaald een dagvullend park is – en al helemaal niet nu er bijna niemand verder in het park te vinden is.
Devil's Loop
Prima achtbaan
Als je zo het rondje doorloopt, kom je bij een achtbaan die stuk is. Niet even, maar het hele seizoen. Eerlijk gezegd ziet hij er ook best gammel uit. Maar waarom wordt dit niet opgeruimd? Verkocht? Zet ‘m op Marktplaats of Ebay, weg ermee! Of open hem weer. Ik vind het echt raar om dit zo te laten staan verstoffen.
Onthoud deze foto's even...
...want er komt straks nog een achtbaan die er slechter uit ziet maar nog wel rijdt!
Even later zijn we weer bij de ingang. We besluiten om nog een rondje door het park te doen. Op goed geluk lopen we een nieuw uitziende hal in. Hier wacht Bazyliszek op ons. En wat een verrassing is dit! Een interactieve shooter, super leuk! Echt een aanrader, deze zeker niet overslaan als je in het park bent. In de hal zit ook een koffiepunt en een ballenbak, leuke combinatie en een goede aanvulling op de rest van het park.
Inmiddels is ook de achtbaan open die we nog misten voor onze coasterbingo: Dream Hunters Society. Ik kan m’n ogen weer niet geloven als ik zie op RCDB dat deze geopend in 2017. Het ding ziet er veel ouder uit… en is ook ouder, maar hij is verplaatst binnen het park en stond daarvoor jaren als ‘Cyklon’ te draaien. Volgens RCDB is hij niet alleen verplaatst maar ook opnieuw gethematiseerd. Ze bedoelen dat ze een pot roze verf erover hebben uitgesmeerd en dat is de thematisering…
Dit kun je toch geen thema noemen? Die baan die op de slooplijst staat is nog meer aangekleed!
Bijzonder aan deze baan is dat het hard werken is voor het personeel. Naast constant je afvragen of de baan niet in elkaar stort, moeten die namelijk handmatig de karretjes naar voren duwen. Over de ritervaring kan ik kort zijn: een ritje was wel genoeg, maar we kwamen er zonder blauwe plekken of hoofdpijn uit.
Urban Exploring! Oh nee, deze doet het nog.
We doen nog wat ritjes op Lech Coaster en willen nog een keer Bazyliszek doen (of nou ja, ‘die shooter’, want we hebben wat moeite om dit goed uit te spreken). Helaas is die dicht, technische storing… Kan gebeuren. We besluiten om nog een kop koffie of thee te drinken, Legendia achter ons te laten en naar Krakau te gaan. En eerlijk gezegd: dat voelde als ‘en dan gaan we nu iets leuks doen’.
Om de moed erin te houden: dit is een leuke achtbaan en vlak voordat we weg gingen, klaarde de lucht ook wat op
Het park viel me namelijk best tegen. Er waren op deze doordeweekse dag geen mensen en dat deed natuurlijk ook iets met de sfeer. Het grijze weer hielp niet mee en dat ik me lichamelijk niet echt in topvorm voelde was ook niet behulpzaam. Maar eerlijk gezegd vond ik al met al Legendia eigenlijk gewoon niet zo leuk, op twee of drie attracties na. En die zijn allemaal nou ook weer niet zo spectaculair, dat ik ervoor naar Polen zou gaan, of dat ik ervoor naar Katowice zou gaan als ik in Polen zou zijn. Dus ehm, tot ze hier een dikke B&M bouwen of iets vergelijkbaars, kom ik er niet weer. Op naar Krakau!